Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Økonomien sprinter fra budgettet før OL i Tokyo

GLOBAL-CONSTRUCTION/
I denne uge oplyste de japanske arrangører, at prisen for OL ender på 1400 milliarder yen svarende til 83 milliarder kroner. Foto:

Japansk professor mener, at den kommende OL-vært så bort fra omkostninger, da man lavede budgettet for legene.

Trods flere store spareøvelser bliver det kommende OL i Tokyo i 2020 næsten dobbelt så dyrt som planlagt.

Det skriver nyhedsbureauet AP ifølge flere internationale medier.

I denne uge oplyste arrangørerne, at prisen for OL ender på 1400 milliarder yen svarende til 83 milliarder kroner.

Da den japanske hovedstad tilbage i 2013 blev tildelt værtskabet lød prisen på 43 milliarder kroner.

Nu kritiserer en politisk ekspert den oprindelige pris for at være alt for lavt sat.

- Tallene i det oprindelige bud er nærmest fiktion, siger Shinichi Ueyama til AP.

Professoren, der på vegne af den japanske regering har ledt en undersøgelse vedrørende OL-omkostningerne, fortæller, at man så bort fra en række poster i den oprindelige pris.

Det drejede sig blandt andet om omkostninger til design af bygninger, sikkerhed og transport.

Allerede i 2015 så den japanske regering sig nødsaget til at ændre på planerne for flere af stadionbyggerierne for at afbøde eskalerende omkostninger.

Ifølge et estimat risikerede den samlede pris for OL at nå 200 milliarder kroner - mere end fire gange den budgetterede pris - hvis der ikke blev grebet ind.

På det olympiske stadion har man nu sparet rulletaget væk og flere siddepladser er gjort midlertidige. Flere andre tiltag har været med til at holde omkostningerne nede.

Professor Shinichi Ueyama vurderer, at de eskalerende omkostninger har skræmt andre lande og byer fra at afholde OL.

- Det går op for mange lande, at der er et mønster. Derfor holder de sig fra OL.

- Hvis man laver en undersøgelse i ethvert demokratisk land, så ønsker folk ikke, at deres skattepenge bruges på dyre sportsbegivenheder, siger Ueyama til AP.

Til september skal Den Internationale Olympiske Komité (IOC) vælge OL-værten for 2024. Kun Paris og Los Angeles er i spil.

IOC overvejer at tildele de to byer et OL hver - i 2024 og 2028 - på grund af den vigende interesse for at afholde OL.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen