Berlingske Business

Økonomer tvivler på udsædvanligt stabile væksttal fra Kina

CHINA-ECONOMY-STOCKS
Kinesiske invenstorer tager et kig på aktietallene. Foto:

For tredje kvartal i træk voksede den kinesiske økonomi i årets tredje kvartal med præcis 6,7 pct i forhold til året før. Økonomer kalder stabiliteten i tallene usædvanlig for en vækstøkonomi, og flere sår tvivl om ægtheden af vækstraterne, der kommer ud fra riget i midten.

Det skriver Wall Street Journal.

Det er første gang, siden Kina begyndte at udgive nøgletal på kvartalsbasis i 1992, at der har været en så stabil talrække, og både økonomer og den Internationale Valutafond, IMF, advarer Beijing mod at gøre brug af for meget statslig indblanding.

Således er forklaringen på væksttallene, ifølge økonomer som Wall Street Journal har talt med, at den kinesiske regering har sat stramme mål på 6,5-7 pct. til væksten på årsbasis, og at der bliver gjort, hvad der er nødvendigt for at nå dette niveau. Dette inkluderer blandt andet udvidede finanspolitiske stimuli, tvang af statsejede selskaber og kreativ bogføring.

»Det er ret usandsynligt, at væksten bliver 6,7 pct. i tre kvartaler i træk. De masserer åbenlyst tallene end del. Selv for kinesiske standard er det stabilitet på et helt nyt niveau,« siger Julian Evans-Pritchard, der er økonom hos Capital Economics, til Wall Street Journal.

DANONE-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen