Berlingske Business

Obama klar med milliarder til førerløse biler

USA-GOOGLE CAR
Den amerikanske regering vil fremme industrien for førerløse biler. Her ses Googles seneste bud på en førerløs bil. Foto:

Obama-administrationen håber at accelerere testning af førerløse biler i USA ved at skabe sammenhængende nationale regler på området. Derved åbner præsidenten op for mere lempelige regler end flere individuelle stater, deriblandt Californien, indtil videre har indført.

Det skriver Financial Times.

Ved en bilkonference i den amerikanske bilhovedstad Detroit løftede den amerikanske transportminister, Anthony Foxx, sløret for, at regeringen i den kommende tid vil foreslå nye principper for sikker kørsel med førerløse biler og samtidig skubbe på for en mere ambitiøs tidsplan for introduktion af de førerløse biler.

ITALY-BUSINESS-AUTO-COMPANY-FIAT-MASERATI

- Vi er på nippet til en ny æra i automobil teknologi med enormt potentiale for at redde liv, reducere udledning af drivhusgasser og transformere mobiliteten for det amerikanske folk, sagde Anthony Foxx ved bilshowet i Detroit ifølge Financial Times.

Helt konkret åbner forslaget fra Obama-regeringen op for, at bilfabrikanter kan teste førerløse biler i et større omfang end hidtil og tilfører ligeledes forskningen 4 mia. dollar i statsbudgettet for 2017.

pix-Android Auto

Både i Silicon Valley, hvor teknologiselskaber som eksempelvis Alphabet (selskabet bag Google, red) er i gang med udviklingen, og i Detroit, hvor de mere traditionelle bilfabrikanter har hovedkvarter, blev nyheden ifølge Financial Times modtaget aldeles positivt.

Fiat 500's are shown at the Criswell Chrysler-Dodge-Jeep-Fiat-Ra

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen