Berlingske Business

Ny præsident i Sri Lanka kaster grus i Kinas maritime planer

pix-portcitycolombo
Kina har planlagt at investere milliarder i et gigantisk havneanlæg uden for hovedstaden Colombo, men de planer bliver nu næppe til noget.

Kina kan glemme alt om den gigantiske planlagte containerhavn i Colombo, efter Maithripala Sirisena har vundet præsidentvalget.

Et overraskende valgnederlag til Sri Lankas siddende præsident har stukket en kæp i hjulet på de kinesiske planer om en maritim silkevej mellem Kina, Afrika og Europa.

Den nu afgående Mahinda Rajapaksa har indgået adskillige aftaler om kinesiske investeringer i infrastruktur, men tabte valget til udfordreren Maithripala Sirisena, der blandt andet har advaret mod at sælge landet til en ny kolonimagt.

Blandt Sirisenas valgløfter er blandt andet at droppe planerne om et gigantisk havneanlæg uden for hovedstaden Colombo, som kineserne havde lovet at skyde næsten 9,5 milliarder kroner i. Havneanlægget er blevet skarpt kritiseret af miljøforkæmpere og lokale, der frygter at områdets turisme vil blive ramt.

I sit valgmanifest advarede den kommende præsident Maithripala Sirisena mod udenlandske investeringer, der risikerer at sælge Sri Lanka til en slavetilværelse under nye koloniherrer, og advokerer for en ny tilgang til udenrigspolitik, hvor de regionale magter, Indien, Kina, Pakistan og Japan skal behandles ligeværdigt.

Præsidentvalget taber Mahinda Rajapaksa var gået til valg med argumenter om yderligere økonomiske reformer og investeringer fra udlandet, men tabte til anklager om nepotisme, korruption og magtfuldkommenhed. Han har tidligere forsøgt at ændre lovgivningen og få større magt og længere periode som præsident, men altså uden held.

Aktiemarkedet i Colombo steg en smule efter valgresultatet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen