Berlingske Business

Ny kemigigant en realitet: Dupont fusionerer med Dow Chemical

DOW-M&A/DU PONT
Foto:

Den amerikanske kemivirksomhed Dupont, der i 2011 købte Danisco, fusionerer med den amerikanske kemigigant Dow Chemical. Det nye navn bliver DowDuPont. Ved samme lejlighed opdeles selskabet i tre specialiserede selskaber.

Flere dages spekulationer om en megafusion mellem de to kemigiganter DuPont og Dow Chemical er nu tilendebragt.

Selskaberne har fredag over middag dansk tid meddelt, at gigantfusionen er en realitet. Det nye selskab får det sammentrukne navn DowDuPont. Samtidig opdeles selskabet i tre enheder, der får hver sit fokusområde: Landbrug, materialevidenskab og specialprodukter.

Dupont er især kendt i Danmark, fordi det amerikanske selskab i 2011 overtog Danisco.

Det tidligere Danisco vil i den nye konstruktion ryge ind under det ene af de tre nye selskaber. Nutrition & Health, som enheden hedder i dag, bliver en del af det nye selskab for specialprodukter. Dette selskab vil ifølge en pressemeddelelse fra selskaberne have en omsætning på 13 mia. dollar målt på 2014-tal.

Gigantfusionen vil samlet ifølge meddelelsen fra selskaberne udløse synergieffekter på 3 mia. dollar årligt.

Mens Dupont kom danske læber ved overtagelsen af klenodiet Danisco i 2011, står Dow Chemical formentlig svagere i de flestes erindringer. Men selskabet har været i vælten igennem årene.

Især i 1960erne og 1970erne. Dow Chemical producerede bl.a. giften, der blev brugt til nogle af de mest skræmmende hændelser under Vietnam-krigen – den såkaldte Agent Orange-gift. Store skovområder i Vietnam blev af amerikanerne oversprøjtet med kemikalier, der skulle fjerne træerne, men giften ramte også befolkningen og kom til at skade en hel generation.

Siden har Dow Chemical rettet op på sit blakkede ry, og har bl.a. slået sig an på at have en åben dialog med NGO'er.

Dow Chemicals CEO Andrew Liveris, 61, bliver ny bestyrelsesformand. DuPont CEO Ed Breen, 59, bliver ny topchef for selskabet.

Fusionen, der ventes gennemført inden for de næste 18-24 måneder, skal godkendes af konkurrencemyndighederne. Det vil dog kunne klares med mindre manøvrer, vurderer Jason Miner, der er analytiker hos Bloomberg Intelligence.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen