Berlingske Business

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Slagteriarbejdere nedlægger arbejdet: Vi føler os magtesløse
Nye afsætningsmuligheder for dansk kød Foto:

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

Japan er en af verdens største økonomier. Dermed er landet et attraktivt marked for udenlandske virksomheder at få adgang til.

En frihandelsaftale mellem EU og Japan bliver underskrevet tirsdag, og så ser fremtiden lys ud for europæiske - og herunder danske - virksomheder på det købestærke, japanske marked.

Det fortæller underdirektør i Dansk Industri Peter Thagesen.

»Aftalen vil komme dansk erhvervsliv over en bred kam til gode.«

»Stort set alle toldsatser bliver elimineret, og en lang række tekniske handelshindringer bliver fjernet, så det bliver på alle måder nemmere at sælge danske varer og serviceydelser på det japanske marked.«

»Det er noget, vi ser meget frem til, for Japan er verdens tredjestørste økonomi,« siger Peter Thagesen.

Danske virksomheder eksporterede i 2017 varer og tjenester til en værdi af godt 22 milliarder kroner til Japan.

Dansk Industri forventer, at det beløb vil stige med op til 70 procent som følge af frihandelsaftalen mellem Japan og EU.

Af danske produkter er det især kød og medicin, som japanerne efterspørger.

Aftalen sender et klart signal om, at man fra EU's og Japans side fortsat ønsker at gøre det lettere at handle med hinanden, forklarer Peter Thagesen.

»Vi ønsker ikke at opbygge handelsbarrierer for at holde konkurrenter ude. Vi ønsker fair konkurrence internationalt,« siger han.

Peter Thagesen henviser til USA's præsident Donald Trumps protektionistiske handelspolitik.

Den har blandt andet medvirket til en handelskrig mellem USA og Kina. Det har medført frygt for øgede toldsatser på europæiske varer, der eksporteres til USA.

Desuden har USA trukket sig fra en handelsaftale med lande i Stillehavet - herunder Japan.

Dansk landbrug eksporterer for 5,5 milliarder kroner til Japan. Forventningen er, at handelsaftalen baner vej for en endnu større eksport af svinekød, mejeriprodukter, fisk, skaldyr og enzymer.

»Vores forventning er, at vi kan få en endnu større andel af det japanske marked for fødevarer på 3000 milliarder kroner,« siger direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer.

»Japanerne har en forholdsvis lav selvforsyningsgrad på 38 procent, når det gælder fødevarer. Resten køber de sig til fra andre lande.«

»Vores forventning er, at vi i kraft af det stærke fundament, vi har opbygget gennem 50 års tilstedeværelse i Japan, kan øge markedsandelen,« siger Flemming Nør-Pedersen.

Aftalen ventes at træde i kraft i begyndelsen af 2019.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen