Berlingske Business

Nu har hver nordmand en million i oliefonden

Oliefonden_Business
Oliefund og en konservativ politik har sikret Norge en enorm opsparing. Foto:

Den norske oliefond har passeret en værdi på svimlende 5.000 milliarder norske kroner eller rundt regnet en million for hver indbygger.

Det er gået stærkt for den norske oliefond, siden de første to milliarder kroner i 1996 blev skudt ind af Finansdepartementet - nordmændenes svar på Finansministeriet. Fonden passerede 2.000 milliarder norske kroner i oktober 2007, rundede 3.000 milliarder tre år senere, 4.000 milliarder i februar i år, og mandag blev 5.000 milliarder kroner nået, oplyser nationalbanken, Norges Bank.

Alene siden nytår er formuen steget med næsten 1.200 milliarder kroner, og de 5.000 milliarder svarer til rundt regnet en million til hver af de godt fem millioner indbyggere i Norge.

I danske kroner er beløbene dog en tand lavere - fondens værdi svarer til 4.500 milliarder dansker kroner og opsparingen per nordmand til knap 900.000 kroner. Til sammenligning ligger der godt 600 milliarder kroner i den danske ATP-pengetank.

Nordmændene vedtog i 1990erne at skyde penge fra de indbringende olie- og gasboringer i Nordsøen ind i en separat fond dels for at spare op til tiden uden oliestrømme, dels for at undgå at overophede økonomien med de mange oliepenge.

Cirka to tredjedele af milliarderne i fonden stammer fra de løbende indskud, en tredjedel fra afkast.

Ved udgangen af tredje kvartal var 63,5 procent investeret i aktier, godt 35 procent i obligationer og lignende og knap en procent i ejendomme.

I øjeblikket er nordmændene ved at justere den geografiske fordeling af investeringerne. Europas vægt skal skrumpe fra 54 til cirka 40 procent, mens der bliver skruet op for de øvrige verdensdele, ikke mindst Asien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen