Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

Nu er USAs vækst også en del af valgkampen

31BUSPix-Moffe-142110.jpg
Selv om væksten er stigende i USA, går den mange ram forbi. Derfor drages de mod Donald Trump, der lover mindre bureaukrati ned over hovedet på erhvervslivet. Foto: Chip Somedevilla/AFP

Den amerikanske vækst steg med hele 2,9 procent i tredje kvartal, hvilket gav anledning til betydelig optimisme, selv om tallet selvfølgelig hurtigt blev en del af valgkampen.

Republikanernes præsidentkandidat, Donald Trump, hånede selvfølgelig stigningen. Han hævdede, at den skyldes, at centralbanken stadig poster milliarder ud i økonomien.

»Vi skal klare os uden støttepenge«, lød det fra kandidaten.

Demokraternes kandidat, Hillary Clinton, mente selvfølgelig, at tallene viser et USA på rette vej efter en lang­varig finanskrise.

US-TRUMP-PROPERTIES-IN-NEW-YORK-CITY-DRAW-INCREASED-SCRUTINY-AS-

Problemet med en række af disse såkaldte nøgletal er, at der er mange, der ikke mærker fremskridtene. For selv om de viser, at det går bedre, er der mange vælgere, der ikke mærker fremgangen. Og selv om det generelt går godt i USA hos Clintons vælgere, har Trumps tilhængere mere grund til at være bekymrede. Sådan groft sagt.

Den skillelinje har selvfølgelig altid været mellem dem, der er med i opsvinget, og dem, der tabes på grund af arbejdsløshed. Men det er blevet mere tydelig under den her valgkamp, hvor alle kender nogen, der på en eller anden måde har fået det værre under krisen.

Også fordi de republikanske vælgere ved tidligere valg har været mere blandede i økonomisk sammenhæng. Trump har fået nye tilhængere, der mærker krisen på deres egen krop, og det giver pludselig en række nye skillelinjer i amerikansk politik.

Men hvem mærker ikke fremgangen? Det er ud over de arbejdsløse fra mine- og stålindustrien og fra de nedlagte bilfabrikker de mindre erhvervsdrivende. Og de stemmer også på Trump.

Når man som jeg kører rundt i USA for at skrive om valget, og om hvad vælgerne tænker om kandidaterne, er det tydeligt, at der hos de mindre erhvervsdrivende er en fornemmelse af, at USA er ved at drukne i bureaukrati.

Billede

Lad os tage noget så nært som kartoffelavlerne i Idaho – USAs kartoffelstat. Jeg talte med en af disse kartoffeldyrkere ved en tilfældighed i Las Vegas, hvor Clinton og Trump skulle debattere. Han var Trump-mand og for nylig omvendt. Hvorfor? Jo, fordi han gennem mange år har oplevet, at der under præsident Barack Obama er kommet så mange nye bureaukratiske regler, der gør det svært at sælge kartofler. Nye regulativer om registrering af høsten og konstante kontrolbesøg for at finde ud af, om det også er økologisk nok. Altsammen sket gradvist over mange år. Også med et bureaukrati, der rækker flere præsidentled tilbage, selv om mange af reglerne givetvis ikke er føderale eller skyldes præsidenten, men skyldes lokale regler eller Kongressens love.

Men det er ligegyldigt set fra Idaho, hvor min ven producerer bagekartofler. Det har han normalt kunnet leve af. Men i dag har han en skov af eksperter til at hjælpe sig fra »eksportkonsulenter« for at sende kartoflerne ud af staten til revisorer, der skal klare at holde skattevæsenet fra døren, til kontrollanter fra de mange virksomheder, som han også sender kartoflerne til. F.eks. burgerkæder, som bruger hans kartofler til pommes frites. Der er nok at gøre, kan man forstå.

Et andet sted møder jeg en købmand, der klager over det samme – at bureaukratiet er blevet for tungt – og at han derfor overvejer at blive en del af en større kæde. Alt det kan man sikkert også genkende i Danmark – at regler er ved at kvæle det frie initiativ. Men i den her valgkamp har det betydning, fordi den ene kandidat er indbegrebet af selvstændigt erhvervsliv og selv siger, at han kender alle bureaukraiske regler og vil afskaffe dem. Den anden kandidat – Clinton – kan højst svinge sig op til at fortælle om sin far, der kæmpede som en lille forretningsmand med regningerne. Hendes erfaring på det område er lig nul. Hun har været offentligt ansat i det meste af sit liv.

jepo

Så når tallene for en større vækst tikker ind som en nyhed, er der mange, der trækker på skuldrene og siger, at det er de andres vækst. Ikke min. Og disse vælgere – uanset om de er lønmodtagere eller mindre selvstændige – er den magtbase, som Trump er sikker på at have som vælgere.

Clintons vælgere findes i højere grad i den mere solide middelklasse. USA er mere delt end nogensinde før.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen