Berlingske Business

Norsk oliefond triller godt 470 milliarder i kassen

Oliefond
Den norske oliefond har haft et afkast på 544 milliarder norske kroner i 2014. Foto:

Den enorme norske oliefond landede et afkast på 544 milliarder norske kr. for 2014 svarende til omkring 472 milliarder danske kr. Et svimlende beløb, men fonden skuffer faktisk i forhold til markedet.

Verdens største statslige fond, den norske oliefond, skovlede en svimlende stor portion penge hjem i 2014. Et samlet afkast på 7,6 pct. resulterede i en gevinst på 544 milliarder norske kroner.

Fondens samlede markedsværdi er i skrivende stund på godt 6000 mia. danske kroner, hvilket svarer til, at hver eneste nordmand kunne få udbetalt knap 1,2 mio. kr., hvis staten slog den store oliesparegris i stykker.

Alligevel er den resultat fra den norske oliefond ikke helt så godt, som det kunne have været.

Oliefeltet

»I 2014 var det samlede afkast på aktie- og renteinvesteringerne 0,8 pct. point lavere end referenceindeksenes afkast,« hedder det i en pressemeddelelse fra oliefonden.

I meddelelsen forklarer fonden, at årsagen til det lavere afkast er, at fonden havde flere europæiske aktier og kortere renteinvesteringer end referenceindeksene.

Fondet havde ved udgangen af 2014 spredt sine investeringer med 61,3 pct. i aktier, 36,5 pct. i rentepapirer og 2,2 pct. i ejendomme. Fondens markedsværdi er på næsten 7000 mia. norske kr.

Den norske oliefonds markedsværdi steg i løbet af 2014 med 1393 milliarder norske kroner til 6431 milliarder kroner.

Norges oliefond brænder fingrene på Formel 1

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen