Berlingske Business

Norsk krone styrket af inflationstal

Landsholdet træner
Foto:

Den norske krone blev styrket mærkbart fredag formiddag, og har fastholdt styrkelsen ud på eftermiddagen, efter at nøgletal viste en uventet acceleration i landets inflation i juli

Forbrugerpriserne i Norge steg i juli med 3,0 pct. på årsbasis, hvilket kom helt bag på økonomerne, der havde estimeret et fald til 2,1 pct. fra 2,3 pct. måneden før.

Kerneforbrugerpriserne, der er renset for skatter og energipriser, steg 1,8 pct. mod 1,2 pct., mens der her var ventet en stigning på 1,4 pct.

- Inflationstallene fra Norge udelukker rentenedsættelser for nærværende. Kronen kan styrkes yderligere hen mod det næste møde i Norges Bank til september, siger valutastrateg Valentin Marinov fra Citigroup til Bloomberg News.

Fredag eftermiddag ligger den norske krone styrket i 5,8475 per dollar mod et niveau på 5,9200 umiddelbart før inflationstallene blev kendt fredag kl. 10. Det er det stærkeste niveau for den norske valuta siden 19. juni.

Euro koster fredag eftermiddag 1,3373 dollar, hvilket er stort set uændret over dagen - men dog en styrkelse over ugen fra et niveau på 1,3276 dollar fredag i sidste uge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen