Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Norsk Coop i gigantisk slik-fadæse: Kunderne raser over tomme hylder

544792432.jpg

Trods 100.000 kilo slik på hylderne, måtte den norske kæde Coop Mega melde udsolgt, da de lancerede et slagtilbud. Kæden vil nu køre en ny kampagne for at blødgøre kunder, der gik forgæves.

Coop i Norge får læst og påskrevet på de sociale medier, fordi dagligvarekæden løb tør for slik, da prisen lørdag blev sænket til 30 kroner kiloet – mod en ordinær pris på 149 kroner.

Historien om dagligvarekæder, som fastsætter helt vilde og tabsgivende priser på populære varer for at lokke kunder til, men så må melde udsolgt, gentager sig omtrent hver gang, en butikskæde får denne lyse idé.

Det hører dog til sjældenhederne, at kæden lægger ud med at sige, at »der skulle være mere end nok« af de søde sager. Men det kom kædens direktør, Daniel Kyrre Pedersen, netop til at sige fredag, da Nettavisen spurgte ham, om der ikke ville være tomme hylder for kunderne klokken ni om morgenen.

Udtalelsen gik ikke hen over hovedet på kunderne, og flere på de sociale medier tolkede den som en garanti for rigelige mængder slik:

»Jeg ser, at kædens direktør Pedersen garanterede, at der ikke ville blive tomt, så efter vi måtte gå tomhændede hjem, regner jeg med, at vi vil få lejlighed til at handle til samme pris en anden dag.«

Oslo, Bodø, Trondheim, Bergen, Raufoss, Fredrikstad og Kongsvinger er blandt de byer, hvor dagligvarekæden måtte se hylderne tømt, selv om der var opsat en begrænsning på max. tre kilo slik pr. kunde. Og 100.000 kilo i reserve, hvis man tør tro Coop.

»Kan aldrig garantere«

Direktør Daniel Kyrre Pedersen fortæller, at han på dagen fik oplyst, at over 100.000 kilo slik var blevet solgt i kædens butikker, som har en markedsandel på 4 procent i Norge.

Men Pedersen havde ikke ventet, at de landsdækkende medier ville omtale tilbudet på slik og dermed skabe en ”hype.”

»Når vi kører en kampagne, kan vi aldrig garantere, at vi ikke får udsolgt. Jeg blev spurgt af Nettavisen, om vi ville have udsolgt klokken ni, og det havde vi overhovedet ikke. Jeg fulgte med på Facebook, og enkelte butikker løb desværre ud for slik, mens andre havde rigeligt helt til lukketid. Men der var store variationer i landet.«

Bodsgang

Coop Mega-chefen vil nu indlede sin uge med at kontakte leverandørerne og få sat skub i planlægningen af en ny priskampagne med billig slik.

»Både for at finde ud af, hvornår vi kan gøre det, og for at sikre os, at alle kan få, når vi kører en ny runde,« siger Daniel Kyrre Pedersen til E24.

Prisnedsættelsen i weekenden var et led i kædens fejring af sin 30-års fødselsdag, og enkelte kunder bad Mega om at gentage succesen, så kunder, der blev mødt af tomme hylder, også kan være med i fejringen af fødselsdagen.

»Coop ejes af kunderne og sætter dem først i alt, hvad vi gør. Derfor tager vi tilbagemeldingen med stor alvor. Vi har nu besluttet, at vi kører en ny runde med slik til ekstremt lave priser i Coop Mega,« slutter Pedersen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen