Berlingske Business

Norges næstrigeste giver hele milliardformuen bort

Olav Thon
Foto:

Den norske mangemilliardær, den 90-årige Olav Thon, har besluttet at flytte hele sin formue over i en fond, der skal uddele midler til almennyttige formål.

»Jeg regner med at blive 100 år, så der er jo kun 9-10 år igen, og jeg skal ikke have noget med mig«.

Det er den 90-årige nordmand Olav Thons korte forklaring på, hvorfor han nu vil lægge alle aktierne i sit livsværk, Olav Thon Gruppen, over i en fond, som årligt skal uddele 50 mio. norske kr. til almennyttige formål.

Thon, der i mange år var Norges rigeste mand, har skabt en formue på omkring 25 milliarder norske kr. på ejendomme, indkøbscentre og hoteller. Ved den seneste opgørelse over norske rigmænd blev han kun overgået af skibsrederen, John Fredriksen.



I en pressemeddelelse, som blev udsendt tirsdag, skriver Thon:

»Det er vigtigt for mig, at Olav Thon Gruppen forvaltes bedst muligt i fremtiden, sådan at virksomheden give sikre arbejdspladser for alle ansatte og samtidig kan virke for de almennyttige formål, som jeg ønsker at støtte og for samfundet i øvrigt«.

Det er ikke første gang, at nordmanden er i gavehumør. Olav Thon har ikke direkte arvinger, men i 2006 uddelte han en million til hver af sine 26 grandniecer og grandnevøer. Endvidere har han doneret betydelige beløb til blandt andet den norske turistforening.

lennart_side


Olav Thon lagde grunden til sit forretningsimperium, da han som ung rejste til Schweiz og startede en import- og eksportforretning. Gennem de efterfølgende 60 år etablerede han en af Norges største ejendomskoncerner.

Olav Thon Gruppen ejer i dag 23 indkøbscentre i Norge, Thon Hotels med hoteller i Norge, Sverige, Bruxelles og Rotterdam, samt en lang række erhvervs- og boligejendomme i Norge.

Herhjemme er han blandt andet kendt for sine køb og salg af grunde på Ny Tøjhus-grunden på Amager.

1. Kirk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen