Berlingske Business

Norge stikker sugerøret i olietanken

NORWAY ECONOMY STATOIL
Overskrift
Foto:
NORWAY ELECTIONS
Overskrift
Norges finansministger Siv Jensen, der også er leder af Fremskrittspartiet Foto:

Hvis det går som den norske regering forventer, så bliver det fra næste år slut med at puge flere penge sammen i den stinkende rige norske pensionsfond, Oljefondet.

Den norske finansminister Siv Jensen har onsdag fremlagt regeringens finanslovforslag for 2016, som blandt andet byder på milliarder i skattelettelser til nordmændene. Det sker samtidig med, at olieindtægterne fra Nordsøen dykker.

Resultatet er, at 2015 formentlig bliver det sidste år foreløbig, hvor den norske stat sparer op i Statens Pensionsfond - også kaldet Oljefondet - som er en af verdens rigeste, med en formue ved udgangen af juni på 6.897 milliarder norske kr.  - svarende til 1.350.000 kr. pr. nordmand - baby som olding.

Oljefondet blev i sin tid etableret for at give staten en økonomisk buffer i tilfælde af svingende oliepriser. Således er overskud på statsfinanserne overført til fonden, mens underskud er blevet dækket ved at trække på fonden.

I 2016 budgetterer den norske regering med at tjene 204 milliarder norske kr. på olievirksomheden. Men det såkaldte »oliepengeforbrug« (budgetunderskuddet korrigeret for olie) vil løbe op 207,8 milliarder kr. Det betyder, at staten må trække på afkastet i Oljefondet.

Ifølge det norske erhvervsmedie e24.no overførte daværende finansminister Sigbjørn Johnsen i 2013 227,9 milliarder kr. til Oljefondet. Sidste år overførte Siv Jensen 155,5 milliarder til fonden. Men til næste år bliver Siv Jensen den første norske finansminister nogensinde, som netto må trække penge ud i stedet for at sætte penge ind.

NORWAY ECONOMY STATOIL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen