Berlingske Business

Norge sætter ambitiøst klimamål for 2030

Norwegian flag
Foto:

Det norske Stortinget har vedtaget, at det norske mål for klimaneutralitet fremskyndes fra 2050 til 2030. De to regeringspartier, Høyre og Fremskrittspartiet, stemmer imod.

Stortinget trodsede kraftige advarsler fra den konservative klima- og miljøminister, Vidar Helgesen, som mener, at det bliver alt for dyrt for Norge at stramme sit klimamål.

I vedtagelsen pålægger Stortinget regeringen, at Norge skal være klimaneutral allerede 1. januar 2030. Det er 20 år tidligere end det oprindelige mål.

54 stemte for forslaget, mens 47 var imod.

muuuh

»Det er ærgerligt, at regeringspartierne er hoppet fra den enige fløj. Vi ville gerne have haft så bredt et flertal som muligt,« siger Terje Aaslan fra Arbeiderpartiet.

Klimaneutralitet betyder ikke, at Norge ophører med at slippe klimagasser ud, men at Norges udslip skal opvejes ved at finansiere tilsvarende store nedskæringer i andre lande.

Det kan blandt andet være gennem kvoteopkøb.

Men det kan også anspore Norge til at tage yderligere initiativer til at bremse udslippet af klimagasser.

GERMANY FTA TTIP CETA PROTEST

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen