Berlingske Business

Nedtur for japansk eksport og udsigterne synes dystre

JAPAN-ECONOMY/TANKAN
Foto:

Den japanske eksport steg mindre end ventet i august, og eksportvæksten aftager dermed fortsat og tegner et stadigt dystert billede af den japanske økonomi.

Værdien af oversøiske japanske forsendelser steg 3,1 pct. i august i forhold til et år tidligere, fremgår det af det japanske finansministeriums opgørelse torsdag morgen.

Økonomer havde ventet en stigning på 4,3 pct.

JAPAN-ECONOMY

Eksporten til Kina droppede 4,6 pct., i takt med at den økonomisk afmatning hos Japans største handelspartner har undergravet efterspørgslen. Det er syvende måned i træk, at eksporten til Kina falder.

Skuffende data i de seneste måneder har øget bekymringerne om udsigterne for den japanske økonomi, der viste misvækst i sidste kvartal og en inflation, der er gledet tilbage til nulpunktet.

- Fokus fortsætter med at være på, hvor meget økonomien voksede fra juli til september, vurderer økonom Koya Miyamae fra SMBC Nikko Securities Miyamae i Tokyo og peger på, at endnu et kvartal med fald i BNP vil øge sandsynligheden for yderligere stimuli fra regeringen og fra Bank of Japan.

De svage eksporttal kommer i hælene på en reduktion af Japans langsigtede kreditvurdering Standard & Poors. Kreditvurderingsselskabet mener, at der er ringe chance for, at premierminister Shinzo Abes strategi kan vende de dårlige udsigter for den økonomiske vækst og inflationen i de kommende år.

Importen faldt samtidig 3,1 pct. i august, hvilket efterlader et underskud på 570 mia. yen.

Analytikerne havde ventet et fald i importen på 2,5 pct., mens handelsbalancen var estimeret til at vise et underskud på 540 mia. yen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen