Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

Når virksomhedens kronprins dør

Gilligan.jpg
American Express mistede fredag sin kronprins, Edward Gilligan (til højre), som døde i et privatfly på vej hjem fra Japan. Gilligan er her fotograferet i selskab med grundlæggeren af den omdiskuterede taxatjeneste Uber, Travis Kalanick, ved et arrangement i New York i juni sidste år. Arkivfoto: Joe Schildhorn

American Express mistede fredag sin kronprins. Edward Gilligans uventede død skaber usikkerhed hos investorerne.

WASHINGTON. Det er alle virksomheders største skræk, at topchefen dør uventet. Især hvis vedkommende har samlet alt for meget magt omkring sin egen person. Men sådan kan det også være med kronprinser.

Det har den store amerikanske finansvirksomhed American Express (AmEx) måttet sande, da den kun 55-årige Edward Gilligan blev syg og døde fredag i et privatfly på vej hjem fra en forretningsrejse til Japan.

15BUScreditcard.jpg

Gilligan var ikke en tilfældig person. Han kendte virksomhedens yderste hjørner ud og ind og havde arbejdet i AmEx, siden han var studentermedhjælper. Og det var ventet, at han snart skulle overtage hele virksomheden efter Kenneth Chenault, der fylder 64 år i næste uge. Han var ikke med på flyet. Det var til gengæld en lang række andre af topcheferne i virksomheden, som ikke kunne gøre noget for at redde Gilligan, da han pludselig blev syg.

Dødsfaldet sker midt i en række udfordringer, som den gamle amerikanske virksomhed står midt i. En meget markant aftale med et af USAs førende specialsupermarkeder, Costco, er blevet sagt op. Det var ellers en 16 år gammel aftale med en af de største kæder i USA, som normalt ikke accepterer nogen former for kreditkort undtagen altså American Express.

DEUTSCHE-BANK-AGM-MANAGEMENT-JAIN

Hele livet drejede sig om at blive topchef

Derudover har virksomheden tabt en monopol­sag, som justitsministeriet havde anlagt. Den er i sig selv kompliceret, og den afdøde kronprins havde det overordnede ansvar for denne sag, som måske ikke er helt afsluttet endnu. Og virksomheden har haft økonomiske problemer med at nå sine mål, hvilket også betød, at aktierne på American Express faldt en smule, da nyheden nåede frem til USA fredag.

Virksomheden lagde ikke skjul på, at den selvsagt havde en stor udfordring ved dødsfaldet udover det tragiske i, at en så ung chef pludselig dør. For alle planer de seneste mange år har gået på at få Gilligan klædt på til jobbet, og den nuværende topchef Chenault var åndeligt talt ved at pakke kufferten.

Så alle planer i en sådan virksomhed går på, hvad der skal ske, når den øverste chef forlader jobbet og ikke på, hvad der sker, når nummer to ikke længere er i virksomheden. For det var utænkeligt, at Gilligan ville være gået et andet sted hen. Hele livet havde han arbejdet med det for øje en dag at stå i spidsen for denne gamle amerikanske virksomhed, der har rødder tilbage til USAs tidlige pionertid i midten af 1800-tallet.

Som en af analytikerne ved firmaet Keefe, Bruyenette & Woods skrev i et brev til investorerne i fredags: »Ud fra vores synspunkt var det Gilligan, der mere og mere stod i spidsen for virksomheden, og som blev indraget i alle fremtidige udviklingsplaner. Derfor er det stærkt problematisk med en sådan trist nyhed,« skrev Sanjay Sakhrani fra firmaet til kunderne.

Og Gilligan var til stede overalt i virksomheden. Han blev udnævnt til en af de højste positioner i AmEx i 2013 og havde hovedparten af de store afdelinger under sig. Han havde været i American Express siden 1980, da han studerede på New York University og har ikke forladt den siden. Og hele hans karriere har været en målrettet opstigen til nye positioner og altså nu kronprins.

Andre mulige kandidater er søgt væk

Men som alle kommentatorerne skriver, er Gilligan måske et af de uheldige eksempler på, hvad der sker, når man kun har én kronprins, som i den grad er synlig for enhver. Dels søger alle andre væk, og dels er der bare ikke en anden at forfremme, hvis det værst tænkelige skulle ske, eller hvis vedkommende bliver lokket af et andet job. Der er en lang række af mulige kandidater, der har søgt andre græsgange de senere år som for eksempel Jud Linville, som nu kører Citigroups kreditkorsafdeling, og Dan Schulman, som er gået over til PayPal.

Men som flere andre store virksomhedsledere sagde til de amerikanske medier, er processen med at finde en ny kronprins gået i gang samtidig med, at hjulene på privatflyet ramte landingsbanen. Men det er ikke noget, der bare sker i løbet af måneder. Det tager år at klæde en nummer to grundigt på, især hvis der ikke er andre »støttefigurer« i virksomheden.

»Det mest realistiske er, at Chenault må vente lidt med at gå på pension. Han bliver nok forlænget i to år,« som en udtrykte det.

Men det er heller ikke sådan, at Chenault ikke er kompentent mere. Men realiteterne er, at når først det har været så tydeligt, at der er en kronprins, og at den nuværende topchef ønsker at forlade virksomheden, har al fokus været på den kommende person.

Derfor kan det her blive et eksempel på virksomhedernes dilemma med afløsere. Hvor meget tør man satse på en enkelt kandidat? Det bliver der drøftet i de kommende måneder, måske år rundt omkring i de store virksomheder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen