Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Når vin er en investering

11BUSBUSINESS-170140.jpg
Berlingskes udsendte var benovet over at blive præsenteret for vinen midt på billedet, som koster 150.000 dollar. Foto: Kristian Mouritzen

Vin er stadig en vare, der stiger i pris, og prisen taler man ikke om.

Vin er bestemt ikke spildt på mig. Jeg drikker gerne et glas til maden i weekenden. Eller to. Eller hvad der nu bliver skænket op. Men jeg må tilstå, at jeg ikke er vinkender. Jeg falder ikke i svime over en flaske med et bestemt årstal. Jeg er imidlertid fascineret over, at der er nogen, der virkelig for alvor investerer så lidenskabeligt i de dråber, der kan koste en formue.

Forleden havde jeg lejet mig ind i et bed and breakfast i Hudson Valley nord for New York, nærmere bestemt i byen Chappaqua, hvor Hillary Clinton har sit hus. Jeg skulle lave en reportage for min avis om valgkampen i New York og havde fundet dette beskedne gæstgiveri, der havde 14 værelser til rådighed. Ovenikøbet til en dagspris, der var til at betale.

Snaps

Crabtree´s Kittle House hedder stedet, som foruden nogle pragtfulde gamle værelser og en lumsk huskat også rummer en restaurant og – viste det sig – en vinkælder, der er den fjerdemest velassorterede i hele USA. 65.000 flasker af ofte meget dyre dråber lå i de tidligere stalde i kælderen repræsenterende 5.000 vinhuse. De er stedets pryd og sammen med restauranten årsagen til, at det i weekenden myldrede ind med gæster fra fjerne steder i verden. Da direktøren for huset tilbød mig en rundtur i kælderen, slog jeg til. Og jeg må sige, at det var lidt af en øjenåbner.

Direktøren havde forlængst forladt det Wall Street, som er forhadt i denne valgkamp i USA. Han havde handlet nok med valuta og kendte ganske udmærket den danske krone og euro. Nu drejede det sig om vin, og vinkælderen var fyldt med billig og dyr vin. I den dyre ende en flaske i stor størrelse til 150.000 dollar. I mellemenden – som dog blev solgt til en middag ovenpå – vine til mellem 1.000 og 3.000 dollar. Og så selvfølgelig masser af vin til mellem 50 og 100 dollar, som var dem, der blev solgt flest af.

13BUSHeini-Zachariassen-200.jpg

Jeg var selvfølgelig nysgerrig og spurgte, hvor tit en almindelig gæst i bed and breakfast bestiller en vind til 3.000 dollar eller 150.000 dollar for den sags skyld.

»Aldrig,« lød svaret.

»Men det er vigtigt at have den på vinkortet. Ellers får vi ikke de rigtige kunder.«

I alt ligger der vin for cirka 35 millioner dollar i vinkælderen. En investering af gigantiske dimensioner i betragtning af, at »hotellet« kun har 14 værelser og et opland på 1.500 indbyggere. Selvfølgelig styrtende rige mennesker i et af de mest velhavende områder i USA. Men alligevel.

Købmænd

Sandheden er selvfølgelig også, at folk strømmer til stedet fra hele USA og fra hele verden udelukkende på grund af vinen.

Det er på den måde åbenbart en god investering. En almindelig søgning på nettet fortæller også, at vin er en god investering. Flasken, han havde til salg for 150.000 dollar, forventede han at sælge videre til en kinesisk investor for 200.000 dollar. Lagringen i kælderen i Chappaqua var således langt bedre end at købe valuta op og sælge den igen. Især fordi vin er en mere stabil handelsvare, ifølge min nye ven.

Som sagt har jeg ikke forstand på vin, men jeg kan konstatere, at det er en god investering, hvis man ved, hvad man har mellem hænderne.

Under alle omstændigheder er det et signal til omverdenen om, at det er et seriøst sted, som tager mad og drikke alvorligt, man er ankommet til. Og da jeg senere på aftenen blev mere nysgerrig om det med vin og investering, fandt jeg følgende nyhed på nettet: Flyselskabet Emirates har netop investeret i 13 millioner flasker vin til en værdi af 140 millioner dollar for at kunne servere den rigtige slags på alle tre klasser.

VillaAlex

Det er en del af en langtidsstrategi, der skal signalere, at selskabet er seriøs med drikkevarerne. Siden 2006 har selskabet investeret 690 millioner dollar alene i vine, hvilket medfører, at flyselskabet er rykket op i den tunge liga, når det drejer sig om at handle netop vin som en langtidsinvestering. Yder­ligere søgning på nettet giver mig indtryk af, at selskabet ikke er alene.

Alle flyselskaber, restauranter og hoteller står i kø for at fortælle netop deres vinhistorie ligesom mit lille bed and breakfast nord for New York.

Som min rundviser fortæller, er det ikke usædvanligt, at en kineser eller en araber ringer og spørger om en bestemt vin, som de har i deres katalog. Det giver så en handel på en eller anden måde.

Vin til en værdi af 35 millioner dollar? Imponerende hvad der en gang imellem kan betale sig. Og mere hyggeligt åbenbart end at købe og sælge valuta på Wall Street. Emirates står måske lige nu og venter på at købe flasken til 150.000 dollar. De, om nogen, har vel en kunde, der kunne finde på at købe sådan en.

Tivoli Hjørnet

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen