Berlingske Business

Når Uber og Airbnb bliver politiske

16BUSUSA-klumme.jpg
Beboere og politikere i San Francisco ville med det såkaldte »Forslag F« begrænse Airbnb-udlejning i byen, som det fremgår af disse plakater. Men internet-giganten iværksatte en modkampagne, og forslaget blev forkastet. Foto: Josh Edelson

Intet er så magtfuldt i USA som »folket«, og Uber og Airbnb kan mobilisere dem, hvis de ønsker det, til at nedstemme alle politiske forslag, der indskrænker disse internetgiganters forretninger.

Flere amerikanske storbyer forsøger nu at begrænse Airbnbs aktiviteter. I New York er mange beboere i ejendomme blevet dødtrætte af hele tiden at have fremmede folk rendende i opgangene, fordi en af ejerne lejer ud gennem det verdensomspændende private udlejningsselskab, der styres via en app eller via nettet.

Udlejningen har ifølge ejerforeningerne især på Manhattan taget fuldstændigt overhånd. De faste beboere oplever, at der er fremmede, der bor i ejendommen i to dage, hvorefter nye korttidslejere flytter ind. Det skaber utryghed og uro.

»Det er et mareridt,« siger beboerne og støttes nu af en række politikere, der vil sætte store begrænsninger på denne aktivitet, hvis ikke ejerforeningerne selv gør det. For det går også ud over hotellernes indtjeninger, selv om de største af slagsen påstår, at de i øjeblikket ikke mærker en stor konkurrence fra Airbnb. Også i San Francisco, Los Angeles og andre amerikanske byer vokser modstanden mod Airbnb og mod det nye »taxiselskab« Uber, der også er en del af den nye deleøkonomi og derfor er utroligt populær i USA. Men de to foretagender er utroligt stærke.

airbnb

Det blev bystyret i San Francisco for få dage siden smerteligt klar over, da et forslag om at begrænse antallet af dage, hvor en ejer måtte udleje gennem et foretagende som Airbnb, faldt til jorden med et brag godt hjulpet på vej af den mobilisering, som Airbnb kunne mønstre gennem deres 132.000 kunder i byen.

Og i en by med 446.000 registrerede vælgere, så er det ikke svært at forestille sig, hvad der sker, når Airbnb kontakter disse kunder. Og det gjorde de. Alle, der boede i San Francisco og enten have udlejet gennem Airbnb eller selv boet i en lejlighed et eller andet sted i verden, blev kontaktet af selskabet og gjort opmærksom på, at bystyret ville indskrænke deres muligheder for selv at vælge, hvor de ville bo i fremtiden – privat eller på hotel.

Uber gjorde det samme, da New Yorks borgmester Bill de Blasio forsøgte at begrænse det app-baserede taxiselskabs aktiviteter i storbyen. Uber kontaktede mere end to millioner af Ubers brugere i byen.

UUUUBER

Uber byggede deres politiske budskab direkte ind i appen, således at kunderne fik det politiske budskab, når de bestilte en bil. Selskabet gjorde meget ud af at forklare, at antallet af vælgere, de havde fat i, langt oversteg antallet af dem, der stemte på de Blasio ved det sidste valg. Dermed var den del overstået.

I forholdet til Uber gjorde de Blasio måske også den fejl at bygge hele sin argumention op omkring, at antallet af Uber-biler efterhånden er så stort i millionbyen, at der nu er bilkøer i New York på alle tidspunkter af døgnet. Men eftersom newyorkerne har levet med disse kødannelser også før, at Uber overhovedet dukkede op på markedet, så faldt dette argument til jorden.

Succesen i New York og i San Francisco har nu fået begge selskaber til at øjne store muligheder de steder, hvor de risikerer, at der sker en begrænsning af deres aktiviteter. De udveksler erfaring, fordi det har været let at mobilisere »folket«. For kunderne er særdeles engagerede, fordi de kan spare penge ved ikke at bo på dyre hoteller og ikke skal køre med dyre taxier, men kan nøjes med at bruge deres mobiltelefoner til at få et billigere værelser og en billigere taxi.

air

Airbnbs chef for Global Policy and Public Affairs er Chris Lihane, som for 20 år siden arbejdede for præsidient Bill Clinton, hvor han var vant til at analysere det politiske landskab og drage politiske konklusioner ud fra vælgerundersøgelser.

Og spørgsmålet er, om hans egen fremstilling af Airbnbs magt over vælgerne – det han kalder en folk-til-folk-bevægelse – helt holder vand. For det politiske fænomen – at en virksomhed med så målrettet et publikum og med så dedikerede brugere kan påvirke valg – bliver analyseret af alle i USA lige nu. For det er ikke kun Airbnb og Uber, der har denne magt. Det har Facebook og til dels Twitter også. Så »sejrene« i New York og i San Francisco bliver gennemanalyseret for at se, om vi ser nogle helt nye vælgerfænomener. Og politikerne ser med.

For disse nye virksomheder kan ikke ignoreres, ligesom de sociale medier også har fået en indflydelse på det, folk drøfter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen