Berlingske Business

Når nummer ét skal have en slagkraftig nummer to

17BUSCOCACOLA-MYANMAR.jpg
Coca-Colas karismatiske topchef Muhtar Kent må nu affinde sig med at skulle dele magten med sin mulige efterfølger. Foto: Soe Zeya Tun/Reuters

Den amerikanske gigant skal have en nummer to, fordi topchefen Muhtar Kent behøver forstærkning. Går det godt?

Enhver, der har mødt Coca-Colas CEO, Muhtar Kent, ved, at han er en gevinst for selskabet på de bonede gulve. Han er alle steder. Han er karismatisk. Han blander sig i diskussioner i store internationale fora som World Economic Forums utallige møder rundt om i verden med det årlige Davos-møde som det vigtigste. Og intet emne er for lille til, at han kaster hele sin sjæl ind i det. Han er engageret og enormt sympatisk, når man møder ham. Men han har strakt arbejdsindsatsen for vidt. Som bestyrelsen skriver i en pressemeddelse, skal han have en magtfuld nummer to som en støtte. Og bestyrelsen har undersøgt mulighederne i et stykke tid.

Og den lægger ikke fingrene imellem. Med stor respekt for Kents enorme arbejdsevne og vilje skriver bestyrelsen, at »Muhtar gabte over for meget, så han behøver en operationel assistance«. Og med vanlig sans for det diplomatiske, siger en insider til amerikanske medier, at diskussionen med »Mr. Kent« har været »fokuseret og intens« det seneste stykke tid. Det betyder vist på godt dansk, at Kent har fået et vink med en vognstang om, at hvis ikke han accepterer det, må han se i øjnene, at hans tid er omme i den verdensomspændende virksomhed.

ADIDAS-RESULTS/

Hvem er så den heldige? Det er en vis James Quincey, som har været 19 år i virksomheden, og som er en komet samme sted. Han var dog ikke synlig for Muhtar Kent, for den magtfulde CEOs begejstring over valget er åbenbart til at overse.

Og Kent er berygtet for at koncentrere magten omkring sin egen position. Han var uden tvivl direktøren og forsøgte at være så detailstyrende, at det åbenbart gav problemer i det lange løb. Han var manden, der indrettede et ledelsessystem, hvor der absolut ikke var en nummer to. Opgaverne var fordelt mellem en række vicedirektører, der refererede direke til ham. Og denne magtkoncentration har nu ifølge bestyrelsen kostet Coca-Cola et voldsomt fald i omsætningen. Og det skal der rettes op på. Samtidig får man så også signaleret, at den 50-årige Quincey kan efterfølge den 62-årige Kent, når den tid kommer. Og den ligger måske ikke så langt ude i fremtiden.

Men inden man kommer så langt, skal man også anerkende, at Muhtar Kent har været en gevinst for firmaet og har fået virksomheden til at stå i et positivt lys mange steder. Virksomheden er grøn, hvis man tror på Kents engagerede taler om alt det, Coca-Cola gør for miljøet. Der er i det hele taget ikke det spørgsmål på den internationale scene, hvor Kent ikke leverer de rigtige svar. Glemt er virksomhedens blakkede ry fra 1970erne og de nutidige udfordringer, virksomheden står over for med den amerikanske fedme­epidemi. Kent har været god til det udadvendte, og han var såmænd også en stjerne undervejs i sit karriereforløb, hvor han fik omsætningen af Coca-Cola til at stige med 50 procent. Men de tider er ovre, og Quincey skal ind og hjælpe Kent med de tunge opgaver, der ligger forude.

COCACOLA-RESULTS/

Og det er bestemt ikke en uerfaren person, der bliver numnmer to. Quincey har omfattende erfaring både fra Europa og fra Mellem- og Sydamerika. Han har været direktør for virksomhedens europæiske afdelinger siden 2013 og har haft 38 lande under sig. Han har været den drivende kraft i en række fusioner mellem dele af de europæiske virksomheder, og han har været direktør for Coca-Colas mexicanske aktiviteter fra 2005-2008. Så det er en erfaren mand, der kommer som nummer to.

Og Kent har da også opgavefordelingen klar, Han skal fremover tage sig af den langsigtede strategi, innovation og ledelsesudvikling, mens Quincey skal have fokus på virksomhedens vækst og produktivitet. Og kommer det til gå? Ifølge Kent er der ingen problemer. »Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at få det her til at lykkes,« som han siger.

Men magtdelingen kan blive et problem for Kent, siger folk, der kender ham. Han er ikke vant til at give ansvar fra sig. Han har været helt nede i materien og har oftere fungeret mere som en nummer to end en nummer et med det strategiske overblik. Derfor er det ikke alle, der tror på den nye konstruktion. Men det haster for Coca-Cola.

COCA- COLA-RESULTS/

Ganske vist satser de på meget andet end det traditionelle sodavand og er gået ind i energidrikke og vitaminvand og endda kaffeproduktion i et mindre omfang. Men det traditionelle produkt fylder trods alt stadig 70 procent af omsætningen. Så der skal noget drastisk til, fordi amerikanerne skærer ned på antallet af sodavand – ikke mindst på grund af fedmeepidemien. Men nu har bestyrelsen sat en ny person ind. Og det vil vise sig, om den nye konstruktion holder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen