Berlingske Business

Murdoch giver slip på Fox

TECH-CONFERENCE/MURDOCH
Foto:

Mangemilliardæren Rupert Murdoch er så småt ved at give ansvaret for 21st Century Fox videre. Hans søn skal angiveligt snart overtage rollen som direktør for den store medievirksomhed.

Det ser ud til, at den 84-årige Rupert Murdoch forbereder sig på at trække sig fra den daglige drift af sit TV- og filmselskab, 21st Century Fox.

Ifølge amerikanske TV-kanal CNBC vil mangemilliardæren inden længe meddele, at han træder tilbage som direktør og kontrollerende aktionær for et af verdens største medieimperier.

I stedet står hans søn, James Murdoch, klar til at overtage posten. Han skal stå for den daglige ledelse, men i tæt samarbejde med sin far og 43-årige bror Lachlan Murdoch.

STAR WARS

For Rupert Murdoch giver langt fra helt slip på sit imperium, selv om han trækker sig som direktør. Han kommer stadig til at have det sidste ord og vil også beholde rollen som formand for Fox.

Men ifølge CNBC er ændringerne en klar erkendelse af, at den næste generation stille og rolig er klar til at overtage magten. Man ved endnu ikke, om det store skifte vil finde sted i år eller i 2016.

yy

Rupert Murdoch grundlagde 21st Century Fox tilbage i 1979. Den amerikanske mediegigant beskæftiger sig hovedsageligt med film- og TV-industrien og ejer blandt andre Fox Television Network og filmselskabet 20th Century Fox.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen