Berlingske Business

Mulighed for græsk vækst næste år

pix-grækenland
Krisen i Grækenland har medført butikslukninger og og økonomisk nedgang. Men nu er der håb forude, vurderer trojkaen. Foto:

Grækenland vil næste år kunne berette om positive vækstrater for første gang i en årrække.

Det vurderer EU, ECB og IMF, efter at den såkaldte trojka har afsluttet sin inspektion i Grækenland, hvor landets genopretningsplan er blevet gået efter i sømmene.

Trojkaen er nået til enighed med de græske myndigheder om landets økonomiske og finanspolitiske tiltag, der skal sikre, at genopretningsplanen er på rette spor. Aftalen er dog betinget af, at de græske politikere inden for kort tid vedtager nye besparelsesforanstaltninger.

»Trojkaen og myndighederne blev enige om, at de makroøkonomiske udsigter stort set er på linje med programmets fremskrivninger med mulighed for en gradvis tilbagevenden til vækst i 2014. Prognosen er dog fortsat usikker,« lyder det i en fælles pressemeddelelse fra de tre institutioner.

Senere mandag mødes eurogruppen, der består af eurolandenes finansministre, i Bruxelles for at godkende eller forkaste planen og dermed udbetalingen af et 8,1 mia. euro stort lån til grækerne, der er nødvendigt, for at landet kan refinansiere en række lån i august.

Søndag vurderede økonomikommissær Olli Rehn, at der var en »fornuftig mulighed« for, at finansministrene ville frigøre den kommende lånetranche.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen