Berlingske Business
17:42

Mitsubishis undskyldning er næppe nok

06BUSAsien-i-dag-111256.jpg
Mitsubishis topledelse med Tetsuro Aikawa i spidsen indledte 26. april et pressemøde i det japanske transportministerium om brændstofskandalen med at bøje sig undskyldende. Foto: Toshifumi Kitamura/AFP

I 25 år har Mitsubishi snydt med bilers brændstofforbrug. Ledelsen har undskyldt, men det er ikke første gang, at koncernen er ramt af skandaler. Det sætter japansk virksomhedskultur i et dårligt lys.

Endnu en gang er en af Japans store og traditionsrige selskaber rodet ind i en yderst uheldig affære. Denne gang gælder det bilkoncernen i konglomeratet Mitsubishi.

Mitsubishi Motors, der er Japans sjette største bilproducent, har indrømmet at have manipuleret med brændstofeffektiviteten i mindst 625.000 biler. I hele 25 år har selskabet testet bilernes brændstofforbrug ved hjælp af metoder, der ikke er i overensstemmelse med de japanske regler.

FILE JAPAN MITSUBISHI MOTORS

Indtil videre drejer sagen sig om fire modeller, hvoraf to er produceret for Nissan. Ingen af dem er ifølge Mitsubishi blevet solgt uden for Japan. Siden topledelsen lagde sagen frem for offentligheden i slutningen af sidste måned, har reaktionerne været til at få øje på. På børsen er selskabets værdi faldet med 24 mia. kr., svarende til et dyk på 48 procent. Aktionærerne frygter givetvis, at regnskabets time bliver en dyr lektion for den japanske gigant.

Hvor høj prisen bliver for at komme gennem krisen, findes der mange forskellige bud på. I første omgang har Mitsubishi stoppet produktionen af de berørte modeller. Et tryk på stopknappen i et helt år vil ifølge analysefirmaet Nomura Securities koste omkring 15 mia. kr. Dertil kommer sandsynligvis en erstatningssag anlagt af Nissan. En bøde fra de japanske myndigheder er også at forvente. Men det helt store spørgsmål er, i hvilket omfang ejerne af de mange biler skal kompenseres. Samtidig er salget af andre Mitsubishi-modeller styrtdykket. Ikke overraskende har forbrugertilliden lidt et alvorligt knæk, hvilket ikke kun skyldes den verserende sag.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Det er nemlig ikke første gang, at Mitsubishi Motors er involveret i en omfattende skandale. Selskabet var for godt ti år siden på randen af konkurs. Dengang skyldtes de økonomiske vanskeligheder, at firmaet var nødsaget til at tilbagekalde flere hundrede tusinde defekte køretøjer. Flere medlemmer af direktionen blev efterfølgende anholdt. Selskabet overlevede kun på grund af støtte fra andre dele af Mitsubishi-konglomeratet.

Mange mente dengang, at Mitsubishi Motors ikke burde have fået hjælp. Den samme diskussion kører nu i japanske medier og erhvervskredse. Den seneste skandale har atter sat fokus på, hvordan Japans største selskaber er finansielt forbundne og holder hånden under hinanden. Deres top­ledelser bliver ofte beskyldt for at være konservative og logeagtige, hvor egne interesser kommer før hensynet til investorerne.

Dertil kommer, at det i japansk virksomhedskultur ikke er velanset at stille alt for kritiske spørgsmål, når ledelsen har udstukket en retning. Derfor får fejl eller ulovligheder i virksomhederne ofte lov til at eksistere indtil de eventuelt bliver så store, at de ikke længere kan holdes skjult. Og de personer, som prøver at gå imod strømmen, kan forvente en hård medfart.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

For fem år siden valgte den britiske direktør for elektronikfirmaet Olympus, Michael Woodford, at tage et internt opgør, da han blev bekendt med omfattende svindel. Han blev fyret og gik efterfølgende til politiet og pressen. Adskillige personer både i og uden for virksomheden blev efterfølgende anholdt.

I et interview til nyhedsbureauet Reuters har Woodford forklaret, hvordan mange japanske erhvervsledere stadig ser ham som en forræder og ikke som en whistleblower.

»Jeg er overbevist om, at 80 procent eller flere af højtstående erhvervsledere i Japan anser mig som en, der forrådte min virksomhed,« vurderer han.

Den japanske regering har det som en politisk målsætning at internationalisere den private sektor og styrke tilliden til japansk virksomhedsledelse. Det er nødvendigt for at skaffe flere investeringer til landet, mener premierminister Shinzo Abe. Regeringen har bl.a. vedtaget et nyt kodeks for børsnoterede selskaber. De er ikke juridisk bindende, men har til hensigt at presse de børsnoterede selskaber til at indføre en større grad af åbenhed.

MITSUBISHI/VESTAS

I Mitsubishi Motors tog det 25 år for ledelsen at lægge kortene på bordet. Og selv om direktøren har givet en uforbeholden undskyldning for miseren, er det næppe nok til at genoprette tilliden til bilproducenten.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen