Berlingske Business

Millionærkinesere skal redde boligmarkedet i Europa

pix-krise
Både Grækenland, Portugal og Cypern har allerede indført de nye visa, der giver de rige kinesere mulighed for at bosætte sig i lidt andre himmelstrøg, end de er vant til.

Opholdstilladelse og familiesammenføring skal lokke kineserne til de tomme boliger i Middelhavslandene.

Nu er de rige kinesere sat ind som en aktiv spiller for at forsøge at redde Middelhavslandene ud af krisen. De skal sætte sig på boligmarkedet, hvor det lige nu flyder med tomme boliger - en af finanskrisens mange åbenlyse konsekvenser.

For at få kineserne til at investere i de tomme luksusvillaer og lejligheder vil Middelhavslandene tilbyde opholdstilladelse og tilladelse til familiesammenføring. Det skriver Børsen.

Men prisen for en ejendom skal ligge på et bestemt niveau, før det gør sig gældende. I Grækenland er kravet på minimum 1,86-2,24 mio. kr.. Derfor henvender tilbuddet sig også til de kinesere med en vis formue.

Og de to områders økonomiske situation er et meget godt match. Lande som Grækenland og Spanien er ramt af arbejdsløshed. Kina derimod ridder på en millionærbølge, hvor flere og flere kinesere oplever at ryge i puljen for rige folk.

Og også på boligfronten har kineserne en fordel ved at rykke familien til eksempelvis Spanien. Boligpriserne i landet er faldet med 30 pct. Til gengæld stiger de som aldrig før i de fire største byer i Kina.

I Børsen forklarer ejendomsmægler Wang Ning fra Beijing, at det er de færreste kinesere, der vil købe en ejendom som en investering i sig selv. De vil udnytte muligheden for at flytte familien til Europa og begynde et liv der. At priserne er meget lavere er en klar bonus, der driver flere kinesere til at begynde i nyt europæisk liv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen