Berlingske Business

Mercedes selv skyld i fransk salgsforbud

pix-mercedes
Hos denne Mercedes-forhandler i Paris kan du købe lige den model, du har lyst til. Men du skal ikke regne med nogensinde at få bilen leveret. Det skyldes myndighedernes salgsforbud. Foto:

Den tyske luksusbil-producent går enegang, når det gælder om at bruge en forbudt drivhusgas, der nu har medført Mercedes-salgsforbud i Frankrig. Gasproducent undrer sig over tyskerne.

Hvad er det lige, Daimler har gang i? En af producenterne af den gasart til bilers aircondition-anlæg, der har udløst et fransk Mercedes-salgsforbud, undrer sig over bilkoncernens enegang i sagen.

Daimler-koncernen, der blandt andet ejer Mercedes, har valgt at skrotte indfasningen af gasarten »R1234yf«, der er blevet EU-godkendt som afløser for gasarten »R134a«. Sidstnævnte gasart er kendt som en af de helt slemme drivhusgasser, omtrent 1.000 gange så skadelig som kuldioxid, og den har været forbudt til brug i bilers aircondition på EU-plan siden årsskiftet.

Virksomheden bag R1234yf, amerikanske Honeywell, undrer sig over Daimlers handlinger.

»Vi spørger os selv om, hvorfor Daimler ikke bare forsøger at løse problemet på konstruktiv vis i stedet for at gå enegang i sin modstand mod R1234yf,« siger en repræsentant fra Honeywell ifølge bilsitet Autonews.com og tilføjer:

»Omkostningerne vil på årsbasis være minimale. Andre producenter har allerede taget skridt derhen.«

Daimlers enegang sker på grundlag af, at den tyske regering har valgt at udsætte et nationalt forbud mod brug af R134a-gassen i bilindustrien - det til 2017, når det gælder eksisterende bilmodeller. Det har Daimler altså valgt at udnytte, og det har så fået EU til at rasle med sablen over for Tyskland, mens Frankrig - som det eneste land indtil videre - simpelthen har valgt at suspendere indregistreringen af en række Mercedes-modeller.

Fra tysk side af har der været krads kritik af den franske regerings forbud. Der bliver talt om tekniske handelshindringer i krogene - noget den franske regering muligvis vil kunne skabe lidt indenrigsmæssigt goodwill på, da den franske bilindustri er meget hårdt presset, og i nogle tilfælde kun kan overleve via statsgaranterede lån, der ligger lige på grænsen af, hvad der er tilladt i EU.

Trods undren over de franske myndigheders konsekvente handlinger er det Daimler, der er i kikkerten i sagen. Flere aktører er mystificerede over bilkoncernens forklaringer på, at den ikke vil bruge den nye gasart. Daimler siger officielt, at den i sikkerhedstest har oplevet, at der kan ske et gasudslip fra aircondition-anlægget i forbindelse med sammenstød, og at det betyder, at bilens fører og passagerer risikerer at blive forgiftet af gassen.

Gasproducenten Honeywell siger som modsvar, at de øvrige bilproducenter benytter sig af et ventilsystem, der sørger for, at bilernes aircondition-anlæg bliver tømt på en sikker måde i forbindelse med en kollision.

Hele sagen har fået kritikere til at ytre, at det hele for Daimler blot handler om euro og cent. Den tyske bilkoncern vurderer muligvis, at den selv kan udvikle et billigere alternativ til R1234yf, og at den derfor ikke mener, det giver mening at kaste store summer i at indfase brugen af R1234yf i en kortere periode. Det har Daimler dog ikke bekræftet er tilfældet.

Hvad hele sagen ender med, er endnu uvist. Det er klart, at det ikke er en ønskværdig situation for Daimler, at en lang række af dens Mercedes-modeller ikke bliver solgt i nabolandet. Frankrig er langt fra at være et topprioriteret marked for Daimler, men der er immervæk tale om et vestligt land med 65 millioner indbyggere, og det er et marked, man ikke kan ignorere.

Daimler vil givetvis forsøge at få trukket det franske forbud tilbage via både det franske og EUs retssystem. Men det kan blive en langvarig proces med et usikkert udfald. Meget tyder derfor på, at Daimler bliver nødt til at rette ind efter reglerne i en fart.

Derudover skal den tyske regering også forklare sig i sagen. Den tyske regering har fået indtil 20. august til at forklare EU-Kommissionen, hvorfor den fortsat ikke har implementeret de regler, som de øvrige europæiske bilproducenterne er underlagt, skriver bilsitet Motor Authority.

Hvis den tyske regering bliver tvunget til - eller vælger - at ændre holdning, så vil det tysk-franske Mercedes-slag givetvis være tabt med ét sværdslag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen