Berlingske Business

Mediebosser er de bedst betalte topchefer i USA

David Zaslav
Topchefen for Discovery Communications, David Zaslav, har grund til at være godt tilfreds med sin lønpakke. Den 55-årige medieboss tjente i 2014, hvad der svarer lidt over en milliard kroner. Det er mere end fire gange så meget som i 2013. Foto:

Seks ud af de ti bedst betalte topchefer i USA arbejder i mediebranchen. Discovery Communications førstemand David Zaslav tjente i 2014 over en milliard danske kroner og er samtidig den bedst betalte topchef i hele USA.

Topcheferne i de største amerikanske medievirksomheder har kronede dage. En ny opgørelse foretaget af nyhedsbureauet AP og datavirksomheden Equilar viser, at seks ud af de ti bedst betalte topchefer i USA arbejder i mediebranchen.

USA OBAMA WORKING FAMILIES

Den ukronede lønkonge blandt de amerikanske mediebosser er Discovery Communications' David Zaslav, der i 2014 tjente over en milliard kroner. Det er mere end en firedobling i forhold til året før. Løneksplosionen inkluderer bonusordninger og aktier og skød så voldsomt i vejret, fordi David Zaslav i begyndelsen af 2014 indgik en aftale med sin arbejdsgiver om at blive på sin pind frem til 2019.

lønposen

Nummer to cheflisten er 65-årige Les Moonves fra CBS, der i 2014 blev betalt omkring 363 millioner kroner for et års arbejde. Det betyder, at han siden 2013 har fået godt 83 millioner kroner i mindre i lønningsposen.

BM

De resterende fire mediebosser på top ti-listen kommer fra Viacom, Walt Disney, Comcast og Time Warner. Topdirektørerne fra de selskaber har over de seneste fire år ifølge Equilar været at finde blandt USA's bedst betalte chefer.

Topcheferne i USA blev i 2014 helt generelt begunstiget med lønstigninger, som især var drevet af stigende aktiekurser, der sendte deres individuelle aktiebaserede bonusser i vejret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen