Berlingske Business

Medicinalselskab får tæsk for Kim Kardashians kvalme-opslag

Kardashian
Den amerikanske realitystjerne reklamerer her for et af sine skønhedsprodukter. I sidste måned promoverede hun et medicinsk præparat på de sociale medier, hvilket har sendt de amerikanske sundhedsmyndigheder op i det røde felt.  Foto:

Realitystjernen Kim Kardashian og ikke mindst medicinalselskabet Duchesnay er havnet i fedtefadet hos de amerikanske sundhedsmyndigheder. Kardashians kampagne for et medicinalprodukt mod morgenkvalme på de sociale medier har fået USA-tilsyn helt op i det røde felt.

En smart marketingsidé er kørt fuldkommen af sporet for det canadiske medicinalselskab Duchesnay. Canadierne ville give sit kvalmemiddel Diclegis et skud stjernestøv og allierede sig derfor med den amerikanske realitydronning Kim Kardashian, der primært er kendt for at være, ja kendt. I midten juli slog den gravide selfiecelebrity så til med et opslag på sin Instagram-profil, hvor hun hyldede Duchesnays medikament som en rendyrket vidunderkur mod morgenkvalme.

Her er det kritiserede instragram-opslag

Artiklen fortsætter under billedet
kim k

»Har I hørt om dem her? Som I ved, har min morgenkvalme været rigtig grim. Jeg prøvede at ændre min livsstil, min kost, men ingenting hjalp, så jeg talte med min læge, som ordinerede mig Diclegis. Siden da har jeg fået det meget bedre,« skrev Kim Kardashian efterfulgt af et par omkvæd om, hvor herligt hendes liv nu var blevet.

De amerikanske sundhedsmyndigheder er siden røget helt op under loftet af raseri over stjernens medicinalannonce. For Kardashian nævner i sit Instagram-opslag til sine godt 40 mio. følgere intet om, at Diclegis bestemt ikke er uden bivirkninger. Og den går ikke. Derfor har sundhedsmyndighederne sendt en skriftlig advarsel til det canadiske medicinalselskab, der i værste fald kan miste sin licens til midlet, hvis virksomheden ikke retter ind.

»Opslaget på de sociale medier er usandt og vildledende, da det kun opregner Diclegis' positive effekter, men intet kommunikerer om risikoen ved at anvende produktet,« skriver de amerikanske myndigheder blandt andet i sit klageskrift.

Det canadiske selskab er blevet pålagt at stoppe alle former for »vildledende kampagner« omgående og skal samtidig aflevere en redegørelse inden ti dage, hvor virksomheden præsenterer en drejebog for, hvordan den vil sikre, at der kommer styr på sagen.

Kritikken mod Duchesnay er ekstra kras, fordi det ikke er første gang, at selskabet er på kant med loven i sine bestræbelser på at promovere sit kvalmemiddel. Den seneste marketingsfadæse hos Duchesnay kommer netop, som myndighederne i USA for blot et år siden skærpede reglerne for medicinalindustriens ageren på sociale medier.

Det er derfor temmelig tvivlsomt, om marketingsalliancen mellem Duchesnay og Kardashian kommer til at køre videre. Realitystjernens opslag på Instagram er for længst blevet fjernet, mens en talsmand fra det canadiske selskab har forsikret, at Duchesnay samarbejder tæt med de amerikanske myndigheder for at løse problemet.

Det betyder med al sandsynlighed, at Kim Kardashian må en tur på de sociale medier og beklage over for sine følgere, at hun ikke havde hele sandheden med, da hun lovpriste sit vidundermiddel. Det canadiske selskab har i øvrigt erkendt, at deres marketingfolk godkendte realitystjernens reklameopslag, inden det blev sendt ud i cyberspace.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen