Berlingske Business

McDonald's planlægger franchise-only model i Kina

MCDONALDS-CEO/
Foto:

McDonald's topchef, Steve Easterbrook, er på udkig efter hurtige måder at øge selskabets overskud. Overvejelserne går derfor på at omlægge forretningen i Kina til kun at bestå af franchises.

Det skriver The Wall Street Journal.

McDonald's har 2200 fastfood restauranter i Kina, hvoraf selskabet selv ejer og driver 65 pct. af dem. Hvis McDonald's formår at finde partnere og investorer til at indgå franchiseaftaler, vil selskabet kunne indkassere mellem 1,5 og 2 mia. dollar.

Burger

Fastfoodmarkedet i Kina er nået en modning, hvor McDonald's og brands som Kentucky Fried Chicken og Pizza Hut har været til stede i 25 år. Øget konkurrence får i stigende grad selskaberne til at lede efter lokale partnere.

- Vi vil gerne sprede os i de mindre byer, og en lokal partner vil have mere lokal viden og lokale ressourcer at trække på. Hele idéen bag franchising er jo netop mere fleksibilitet, hurtig markedsadgang og at være bedre til at reagere på forbrugeres behov, forklarer Phyllis Cheung, der leder McDonald's i Kina, i et interview med The Wall Street Journal.

Billede

Det lader til, at der er god interesse for at overtage McDonald's restauranter gennem franchising. Mindst seks selskaber har ifølge kilder tæt på sagen vist interesse, deriblandt de amerikanske investeringsgiganter Carlyle Group, TPG og Bain Capital.

US-MCDONALDS-SALES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen