Berlingske Business

May sætter fem kriterier for at brexit-forhandlinger lykkes

Premierminister Theresa May holder fredag eftermiddag en tale om sin vision for et "ambitiøst økonomisk samarbejde" med EU.

Her siger hun, at den kommende aftale skal bestå fem forskellige prøver.

Først og fremmest skal den aftale, der bliver forhandlet på plads med EU, respektere resultatet af sidste års folkeafstemning, hvor de britiske vælgere stemte for at forlade EU.

»Det var en afstemning om at tage kontrol med vores grænser, love og penge,« siger May.

»Men det var ikke en afstemning om et fjernt forhold til vores naboer,« siger premierministeren og understreger, at hun ønsker »det bredest og dybest mulige partnerskab« med EU efter skilsmissen.

En anden af premierministerens fem prøver handler om at beskytte britiske arbejdspladser, og samtidig arbejde sammen mod et fælles mål om at sikre økonomisk vækst.

Hun tilføjer, at både Storbritannien og EU må acceptere, at »ingen af siderne kan få præcis, hvad de vil have«. Men hun understreger, at hun er overbevist om, at parterne kan forhandle sig til enighed.

May erkender også, at den britiske adgang til EU's indre marked »vil blive mindre, end den er nu«, efter at briterne forlader unionen.

»Vi forlader det indre marked, så tilværelsen bliver anderledes. På nogle måder vil vores adgang til hinandens markeder blive anderledes,« siger May.

Premierministeren udtrykte ønske om en frihandelsaftale, der dækker de fleste sektorer. Den skal være mere vidtrækkende end aftalen med Canada, men ikke så omfattende som aftalen med Norge, der er medlem af Det Europæisk Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).

May holdt talen i Londons Mansion House, efter at hun torsdag havde møder med EU-præsident Donald Tusk.

De to ledere drøftede ifølge en EU-diplomat "reelle politiske problemer" i forbindelse med brexit.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen