Berlingske Business

Massiv budkonkurrence om stort Qatar-kontrakt

Olie
Der er masser af bud på kontrakten som operatør af det store Al Shaheen-oliefelt ud for Qatars kyst, som udløber i løbet af 2017. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2015) Foto:

Der er masser af bud på kontrakten som operatør af det store Al Shaheen-oliefelt ud for Qatars kyst, som udløber i løbet af 2017.

Det er A.P. Møller-Mærsks olieselskab, Maersk Oil, der er operatør på feltet, og selskabet selv er da også med i kampen, men flere andre oliekæmper har budt ind på feltet.

Det skriver Bloomberg News.

Der er tale om hollandske Shell, amerikanske Chevron og Conocophillips samt franske Total, som ud over Maersk Oil har budt på kontrakten, der sidste år blev sendt i udbud af statsejede Qatar Petroleum.

Qatar

Al Shaheen-feltet er meget vigtigt for Maersk Oil, der har været operatør på feltet siden 1992.

I den seneste lange periode med meget lave oliepriser har selskabet kunnet hive flere tønder op af feltet som en del af produktionsaftalen, hvilket har kunnet give ekstra til bundlinjen, der ellers har været presset af meget lav indtjening på den sorte råvare.

Oliefelt

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen