Berlingske Business

Mærsk: Smedegaard blander sig i brexit-debatten

mærsk
Vi tror, at et Europa uden Storbritannien ville være svagere, ligesom Storbritannien selv ville være svagere uden for Europa, skriver erhvervslederne fra European Round Table of Industrialists (ERT), som Nils Smedegaard er næstformand for. Foto:

Mærsk-topchef Nils Smedegaard synes ikke godt om udsigten til et britisk farvel til EU. Et såkaldt brexit ville skade både Europa og Storbritannien.

Det er blandt budskaberne i et læserbrev i Financial Times, hvor Mærsk-topchefen er blandt afsenderne.

»Vi tror, at et Europa uden Storbritannien ville være svagere, ligesom Storbritannien selv ville være svagere uden for Europa,« skriver erhvervslederne fra European Round Table of Industrialists (ERT), som Nils Smedegaard er næstformand for.

cc

ERT, som består af godt 50 store europæiske virksomheder fra Nestlé og Ericsson til L'Oréal og A.P. Møller-Mærsk, roser i brevet den rigdom og stabilitet, EU har skabt. De frygter samtidig konsekvensen af et knæk i EU's indre marked, verdens største økonomi.

»I løbet af de sidste 60 år er virksomheder blomstret, og familier er generelt blevet mere velstående takket være de tættere bånd mellem mennesker og institutioner på tværs af Europa,« skriver ERT.

Brexit

A.P. Møller-Mærsk regner ikke selv med at blive direkte ramt på den korte bane, hvis briterne vælger at forlade EU ved folkeafstemningen 23. juni.

»Mærsk har forretninger i Storbritannien uanset udfaldet af afstemningen,« siger Nils Smedegaard i en udtalelse.

»Når det er sagt, så ville vi anse det for et tab for både Europa og Storbritannien, hvis landet forlader EU, da det ville gøre det indre marked mindre og med tiden gøre handel mere indviklet. Det ville hæmme EU's og Storbritanniens vækstmuligheder og ambitioner,« fortsætter Mærsk-chefen.

Ryanair sørger for opdriften i Københavns Lufthavn Ryanair til

Mærsks største aktivitet i Storbritannien er Culzean-gasfeltet i Nordsøen ud for den skotske kyst, som er under udvikling og efter planen begynder at levere gas i 2019.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen