Berlingske Business

Lyft og Waymo slår sig sammen mod Uber

USA-AUTOSHOW/VEHICLES
Waymos CEO John Krafcik afslører en selvkørende Chrysler Pacifica Minivan Foto:

Samarbejdet intensiverer kapløbet om at gøre selvkørende biler tilgængelige for folk, og Uber må nu også skæve til overhalingsbanen.

”Waymo har dagens bedst udviklede teknologi inden for selvkørende biler. Sammen har vi et fælles mål om at udforme verdens bedste transporttilbud,” siger en pressetalskvinde fra Lyft til New York Times.

Waymo er en del af Alphabet, Googles moderselskab, som arbejder med selvkørende bilteknologi, mens Lyft er næststørste bildelingstjeneste i USA efter Uber.

10BUSUBER-AUTONOMOUS-LAWSUI.jpg

”Lyfts vision om at ændre den urbane transport vil gøre det muligt for os at nå flere med vores selvkørende teknologi,” siger en repræsentant fra Waymo om samarbejdet.

Udfordrer Uber

Når de to Silicon Valley-selskaber slår sig sammen, bliver det en betydelig stærkere konkurrent for Uber.

Selv om Lyft er nummer to blandt bildelingstjenesterne i USA, er der et stort spring op til Uber, og de to selskaber er bitre rivaler. Det er også et kapløb mellem Waymo og Uber om at udvikle teknologi til selvkørende biler.

Waymo er for tiden involveret i en juridisk tvist med Uber, idet de hævder, at Uber bruger industrihemmeligheder stjålet fra Waymo til at udvikle sin egen teknologi.

Billede

Diffuse detaljer

Det er endnu uklart, hvilke konkrete produkter og tjenester, som vil komme på markedet som følge af samarbejdet mellem Lyft og Waymo.

Sammenlægningen blev påbegyndt sidste år, da grundlæggerne af Lyft mødtes med chefen for Waymo.

Og selv om både Lyft og Waymo har været tilbageholdende med detaljer fra aftalen, så er samarbejdet mellem dem en stærk indikator på, at Waymo mener, selskabets teknologi for selvkørende biler er nået forbi det eksperimentelle stadium og klart til det kommercielle marked.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen