Berlingske Business

Luxembourg vil gøre op med skattely-ry: Nu skal det handle om pølser

jjj
Jean-Claude Juncker er fra Luxembourg. I dag er EU-kommissionsformand, men tidligere har han været luxemburgisk politiker. Foto:

Re-branding står på menuen, for Luxembourg er træt af, at folk kun forbinder landet med at være sted for skattely. Vin og pølser skal fremover klinge, når landet nævnes.

Hvad tænker du på, når Luxembourg bliver omtalt?

Skattely eller pølsemekka? Førstnævnte er regeringen i Luxembourg ved at være godt irriteret over. De vil ikke længere forbindes med at være et sted, hvor multinationale selskabers penge forsvinder hen. Derfor sætter regeringen ind, og en re-branding af landet er allerede i gang, skriver The New York Times.

Sager om, at regeringen skulle have hjulpet Microsoft, Disney og Koch Industries med at slippe billigere i skat, vil regeringen ikke have skal være det første, der dukker op i folks bevidsthed, når landet nævnes. Fremover vil Luxembourg brande sig selv på lokale produkter som vin og pølser.

pix-Apple, Irland

Luxembourg har dog ikke fundet på et kækt slogan, der skal dæmme op for associationen med skattely. Tidligere har Rumænien ellers forsøgt sig med sloganet »det evige og fascinerende Rumænien,« i kampen for at ændre folks syn på landet. Også Slovenien har kæmpet med at ændre sit ry med et slogan.

Men slogans har næppe rykket ved folks holdninger. I hvert fald ikke hvis man skal tro Simon Anholt, politisk rådgiver.

»Der er ingen beviser på, at lande nogensinde har haft succes med at ændre image,« siger han og konkluderer:

»Folk genkender sloganet, for hvad det er: statspropaganda fra en udenlandsk regering.«

22BUSstarbucks.jpg

Men regeringen i Luxembourg tror på, at branding er vejen frem. Og de pointerer, at det virkede for Schweiz, som, ifølge regeringen, nu er kendt for mere end blot at være land for skattely.

LUXEMBOURG NEW GOVERMENT

Luxembourg har været bevidst om sit plettede ry et stykke tid, derfor hyrede de to marketingsbureauer til opgaven. Der er afsat mere end en million euro, og kampagnen begynder i 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen