Berlingske Business

Lavere industriproduktion i EU i maj skuffer

Industriproduktionen i euroområdet faldt med 0,4 pct. i maj sammenlignet med april, og med 0,3 pct. i alle de 28 EU-lande. Det viser tal fra statistikkontoret i Luxembourg, Eurostat.

Ser man over et år, steg industriproduktionen med 1,6 pct. i euroområdet og 2,0 pct. i EU.

Mens udviklingen fra april til maj skuffer økonomer adspurgt af Bloomberg News, så rammer den årlige udvikling lige i plet. Ifølge estimatet havde økonomerne ventet, at industriproduktionen i EU ville stige med 0,2 pct. fra april til maj.

Det er blandt andet en faldende produktion af energi - på 3,2 pct. - og ikke-varige forbrugsgoder, der faldt med 1,4 pct., der er årsag til faldet. På den anden side steg eksempelvis produktionen af med 0,4 pct.

Det største årlige fald i produktionen stod Holland for med en nedgang på 7,4 pct., Finlands industriproduktion droppede med 5,1 pct., mens Irlands var 5 pct. lavere i maj i forhold til maj 2014. Den danske produktion faldt med 1,6 pct. i perioden.

I den modsatte ende ligger Malta, Letland og Ungarn med årsstigninger på 9,5 pct., 6,5 pct. og 6,2 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen