Berlingske Business
10:39Airbus underskriver arabisk milliardaftale

Lav oliepris vælter ikke grøn business

23BUSTOPSHOTS-SWITZERLAND-D.jpg
Den tidligere amerikanske vicepræsident og nuværende klimaforkæmper, Al Gore, indledte årsmødet i World Economic Forum med på storskærme at vise billeder og filmklip med stribevis af eksempler på, hvordan jordkloden lider nød og gang på gang svarer igen med naturkatastrofer. Foto: Fabrice Coffrini/AFP

På årsmødet i World Economic Forum er bæredygtig vækst i fokus. Dels fordi klimatopmødet COP21 venter senere i 2015. Dels fordi verdens største selskaber og en voksende green tech-industri er i gang med at gøre det grønne til forretning.

2015 skal være klimaets år.

Sådan lød det fra den tidligere amerikanske vicepræsident og nuværende klimaforkæmper, Al Gore, da han skød årsmødet i World Economic Forum i gang med et brag af en præsentation.

Foran politiske ledere og topchefer fra erhvervslivet trådte Al Gore onsdag morgen frem foran en gigantisk skærm for at give sin version af de destruktive klimaforandringer, som med stadigt større kraft hiver og flår i kloden.

Fotos og filmoptagelser af udtørrede landskaber, forurenede floder, megabyer indhyllet i grå smog, oversvømmelser så voldsomme, at vandet river bygninger ned og smider rundt med biler, veje og broer, som kollapser, ukontrollable skovbrande, som brandfolk ikke kan slukke – ja, sådan fortsatte billederne i en lang strøm, mens Al Gore byggede op til sin afgørende pointe.

Forskning_biz

Pointen er, at klimaforandringerne har nået et punkt, som betyder, at millioner af mennesker er blevet klimaflygtninge, at vandmangel og sult er blevet en realitet, som i de kommende år vil kunne skabe en giftig grobund for sikkerhedspolitiske konflikter og krige rundt om i verden.

Billedshowet omkransede hele kloden – fra Amerika over Kina, Japan, Indien, Australien til Europa – for at understrege, at der er tale om en global udfordring.

Al Gore sluttede dog med at gøre det klart, at der også er muligheder for at vende udviklingen. Hvis verdens nationer kan blive enige om en global klimaaftale i Paris under COP21 senere på året, vil det være en vigtig landvinding. Og han fremhævede, hvordan investeringer i bæredygtige og grønne løsninger boomer.

Connie Hedegaard_biz

Nye Live Earth-koncerter

Mens skærmen bag ham skiftede til et billede med lysende stjerner mod en sort natte-himmel, inviterede han hitmageren Pharrell Williams og TV-produceren Kevin Wall på scenen for at annoncere nyheden om en stribe nye Live Earth-koncerter til juni.

Koncerterne vil blive afviklet på ikke mindre end syv kontinenter og skal nå ud til mere end to milliarder mennesker i et forsøg på at skabe et folkeligt pres bag kravet om at nå en ambitiøs klimaaftale ved FN-topmødet i Paris.

Al Gores præsentation har så afgjort været den mest spektakulære i Davos indtil nu, når vi taler om klima og bæredygtighed. Men nogle af de vigtigste strømninger og skift sker reelt umærkeligt og glidende i det internationale erhvervsliv, som i praksis arbejder mere og mere med energieffektivitet og bæredygtig produktion.

Ifølge tidligere miljøminister, Ida Auken, som er med til WEF-mødet og deltager i sessionerne om klima, miljø og bæredygtig produktion, vokser den grønne dagsorden og erhvervslivets dagsorden sammen.

»Det handler ikke kun om bekymringen for klimaforandringer. Stadigt flere virksomheder ser energieffektivitet og bedre håndtering af ressourcerne som en vigtig del af at sikre deres konkurrenceevne. De har fordel af at bruge ressourcerne bedre – og af at bruge færre ressourcer,« lyder det fra Ida Auken, som bemærker, at hun i Davos ikke har mødt én eneste business-leder, som ikke er optaget af den dagsorden.

»Det er samtidig tydeligt, at tungere og tungere topledere involverer sig,« siger Ida Auken.

epaselect SWITZERLAND WEF 2015 DAVOS

Præcis som Al Gore fremhæver hun, hvordan investeringer i bæredygtige og grønne løsninger stiger. Og nok så bemærkelsesværdigt har de lave oliepriser ikke ændret på det billede – i det mindste ikke endnu.

Ifølge koncernchef Niels B. Christiansen fra Danfoss skyldes det, at de fleste investorer arbejder med bæredygtighed og energi-effektivitet på den meget lange bane.

»At prisen på olie er meget lav nu, betyder ikke, at der bliver ændret på planerne,« siger Niels B. Christiansen og fortsætter: »Jeg kan ikke pege på ét stort projekt, der er blevet stoppet, fordi folk har sagt, at nu er det ikke længere relevant på grund af den lave oliepris. Hvis vi får ti år med lav oliepris, vil man kunne se en effekt. Til gengæld vil den generelle vækst gå op på grund af fordelene ved den lave oliepris. Det er historien om gyngerne og karrusellerne.«

21BUSDAVOS-MEETING.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen