Berlingske Business

Lange oliekontrakter kan afgøre fremtiden for verdens største børsnotering

SAUDI-ARAMCO/STRATEGY
Saudi Aramcos topchef, Amin Nasser. Foto: Hamad I Muhammed/Reuters Foto:

Markedet venter i spænding på tidernes største børsnotering. Nu studerer de saudiarabiske myndigheder prisen på olie leveret i fremtiden for at presse mest muligt ud af oliegiganten Aramco.

Det er to anonyme kilder, som fortæller Reuters, at prisen på fremtidige oliekontrakter kan blive afgørende for, hvornår Saudi-Arabien vælger at børsnotere det statslige olieselskab Saudi Aramco.

Saudi-Arabien planlægger at sælge omkring 5 procent af oliegiganten med en markedsværdi på omkring 11.500 milliarder kroner – næsten det dobbelte af Apple.

Selve børsnoteringen, som tegner til at blive alle tiders største, forventes at finde sted i sidste halvdel af 2018, men der er fortsat stor usikkerhed knyttet til tidspunktet.

»Investorer vil kende det fremtidige potentiale i et selskab og værdisætter naturligvis fremtidige muligheder for omsætning. Og til det formål skal de bruge en analyse af det fremtidig prisleje,« forklarer Thina Saltvedt, der er seniorrådgiver i Nordeas Sustainable Finance-afdeling.

 

Venter på 70 dollar tønden

Aramcos topchef, Amin Nasser, har sagt, at selskabet kun »venter på et OK-signal« fra myndighederne – hvilket i praksis betyder kronprins Muhammed bin Salman.

Selv om 60 dollar pr. tønde olie anses for at være en acceptabel oliepris i Saudi-Arabien, vil kronprinsen muligvis vente på, at de lange oliekontrakter stiger med 10 dollar til et sted i omegnen af 70 dollar tønden.

»60 dollar er en god pris. Men nu smeder de, mens jernet er varmt,« siger en af kilderne.

Saltvedt i Nordea peger imidlertid på, at prisen på de lange oliekontrakter er »en dårlig indikation på fremtidens oliepriser.«

»Det er kun et øjebliksbillede. Prisen på olie leveret nogle år fremme i tiden har ligget under 60 dollar i en lang periode. Strukturen i kurven har ændret sig fra stigende contango til synkende backwardation, men priserne bevæger sig ikke meget,« siger Saltvedt.

Kan skyde sig selv i foden

Forventninger om udbud og efterspørgsel har større virkning på de lange kontrakter end på spotprisen, som i højere grad påvirkes af risikosentimenter på kort sigt. Mange regner derfor aftalerne om produktionsbegrænsninger mellem OPEC og Rusland for et saudiarabisk forsøg på at drive prisen op forud for børsnoteringen.

Men det kan give bagslag at vente på højere priser. En af kilderne, som Reuters har talt med, advarer om, at en oliepris på 70 dollar kan føre til øget produktion af amerikansk skiferolie og dermed også tabte markedsandele for Aramco.

Saltvedt tror derfor ikke, Saudi-Arabien vil vente for længe, eller at olieprisen alene vil afgøre tidspunktet for noteringen.

»Én ting er den amerikanske skiferolie, noget andet er den øgede generelle usikkerhed om den fremtidige efterspørgsel,« siger hun.

»Jeg vurderer, at Saudi-Arabien ikke vil børsnotere Aramco, hvis olieprisen er særligt lav, men har vanskeligt ved at tro, at de evner at konsolidere en høj oliepris langt ind i fremtiden. Der er så mange faktorer, som vil være med til at afgøre timingen. Hvilken børs er stor nok til at håndtere en sådan notering? Hvordan bør noteringen organiseres? Hvilken dollarkurs er ideel? Det er en enorm læringsproces i ukendt farvand.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen