Berlingske Business

Lada vil fyre 1.100 i Rusland

AUTOS/SYMBOLISM
Avtovaz, der prodcerer Lada-bilen, vil fyre 1.100 medarbejdere. Foto:

Bilproducenten, Avtovaz, som står bag Lada, har planer om at skære 1.100 job væk. Det sker som følge af faldende oliepriser, den russiske rubels nedadgående kurve og økonomiske sanktioner.

Avtovatz, den russiske bilproducent, der fremstiller Lada-biler, planlægger at fyre 1.100 af deres medarbejdere.

Det er Ruslands største bilproducent og er styret af det franske Renualt A/S og det japanske Nissan Motor Co. Og lige nu kæmper selskabet en hård kamp mod faldende oliepriser, rubelens vaklende stilstand og økonomiske sanktioner, som medvirker til en manglende efterspørgsel, skriver Wall Street Journal.

RUSSIA PUTIN

I et intern dokument, set af Wall Street Journal, fortæller Avtovatz' cheif executive, Bo Andersson, og resten af direktionen, at »i lyset af den hårde økonomiske situation«, bliver virksomheden nødt til at sætte endnu en fyringsrunde i gang.

For det er ikke første gang, at de har været i gang med sparekniven. Sidste år fyrede de 12.000, så medarbejderstanden var nede på omkring 50.000. Ovenpå den tur sagde direktionen, at det var sidste omgang med fyringer.

OBAMA

Denne fyringsrunde kommer som følge af, at salget af Lada er faldet med 18 procent i 2014, og den generelle efterspørgsel af biler i Rusland er faldet med 10 procent sidste år. Virksomheden forventer, at bilsalget vil falde yderligere 19 procent i 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen