Berlingske Business

Kunsten at sælge kultur til Kina

16BUSHCA2-152019.jpg
Den kommende dansk-kinesiske film får H.C. Andersen som omdrejningspunkt. Her sidder den gamle digter og skuer ud over Kongens Have i København. Foto: Bax Lindhardt

Zentropa præsenterede i går sin kinesiske partner i det første danske filmprojekt af sin slags i Kina. Kineserne er blevet storforbrugere af underholdning, men for udenlandske aktører er kulturkløften dyb og vejen til succes lang.

Udstillinger, koncerter, litteraturarrangementer, symposier, teater og kunsthåndværk.

Listen over dansk kultur på turné i Kina har det seneste års tid været lang. På grund af en dansk kultursatsning skudt i gang under Dronningens statsbesøg sidste år. Og som udtryk for et øget kultursamarbejde mellem danske og kinesiske institutioner, museer og myndigheder generelt. Symboliseret ved oprettelsen af et stort dansk kulturcenter i Beijings kunstdistrikt.

CHINA-SINGLES DAY/LOGISTICS

Det officielle Danmark har haft travlt med at gøre kulturen til en vigtig del af forholdet til Kina. Til gengæld bliver listen væsentligt kortere, når begreber som dialog, sam­arbejde og udveksling fjernes. Kommercielle succeshistorier er stort set ikke eksisterende. Med enkelte og små undtagelser. Derfor er det interessant at følge Zentropa, der i snart tre år har arbejdet på at knække koden til det kinesiske filmmarked. Til trods for en sløvere økonomisk vækst spenderer kineserne mere end nogensinde på underholdning og forventes at købe biografbilletter til en værdi af 44 mia. kr. i år.

I går kom Zentropa et stort skridt videre ved en underskrivelsesceremoni holdt på ambassaden i Beijing. Her annoncerede selskabet navnet på den kinesiske partner på projektet. Han hedder Shu Huan og har været involveret i nogle af de mest succesfulde kinesiske filmproduktioner til dato. Han er først og fremmest manuskriptforfatter, men har denne gang valgt også at investere i projektet. Budgettet er på omkring 50 mio. kr., hvoraf over halvdelen kommer fra kinesiske investorer.

Sophie BEch

Ved at indgå i et samarbejde med en kinesisk partner om en fælles produktion slipper Zentropa uden om de kinesiske kvoter for udenlandske film. For at beskytte den lokale filmindustri og kontrollere, hvilke internationale film kineserne har adgang til, dikterer de kinesiske myndigheder, at der hvert år kun må vises 34 film fra udlandet.

Konkurrencen er enorm, og Hollywood løber med langt størstedelen af titlerne. Et samarbejde med en kinesisk partner er derfor et attraktivt alternativ. Og at dømme efter Shu Huans meritter i branchen er han bestemt ikke noget dårligt valg.

Han har skrevet manuskriptet til to film på top ti-listen over bedst sælgende film i landets biografer nogensinde. Genremæssigt er begge komedier, hvilket Zentropas Kina-satsning også bliver.

Filmens handling har H.C. Andersen som omdrejningspunkt. Hans eventyr er blevet læst i kinesiske skoler, siden Mao Zedong satte dem på skoleskemaet tilbage i 1950erne. Antusheng, som han hedder i Kina, er kendt af alle kinesere. Det skal være med til at sælge billetter, når filmen med titlen »Min bedste ven Andersen« får premiere i 2017. Hvis ellers tidsplanen holder. At det kan være tidskrævende at drive projekter i gang i Kina, har Zentropa fået at føle de seneste par år.

Poul Lang Nielsen og hans canadiske kone, Carla, har drevet land

Da Berlingske som det første medie skrev om de kinesiske filmplaner i foråret 2013, var tanken, at filmen skulle have premiere i løbet af 2015. Nu er næste skridt, at Shu Huan kaster sig over det danske udkast af manuskriptet, så handlingen, humoren og dialogen kommer til at ramme det kinesiske publikums smag bedst muligt.

Kulturforståelse er en afgørende succesfaktor, hvor selv de bedste internationale filmmagere fra USA og Europa nemt skyder forbi det kinesiske marked. Optagelserne skal finde sted i både Kina og i H.C. Andersens fødeby Odense. Med på ambassaden var derfor også Odenses borgmester, Anker Boye, der har givet tilsagn om at støtte filmen med fire mio. kr. Odense håber, at den vil fungere som et udstillingsvindue for byen og tiltrække flere kinesiske turister.

Hvordan filmen skal distribueres og markedsføres er endnu ikke på plads. Begge dele har stor betydning for, om en film bliver en succes eller fiasko i Kina. Derudover er mange udenlandske filmselskaber løbet ind i problemer med at få hele deres del af indtjeningen ud af landet. Fusk med billetsalget kan hurtigt tage en bid af overskuddet. Hvordan filmen bliver modtaget af det kinesiske publikum, er stort set umuligt for et udenlandsk selskab at kontrollere.

Den slags bekymringer ligger dog et stykke ude i fremtiden. Først venter springet over kulturkløften, valg af skuespillere og instruktør, selve optagelserne samt håndteringen af kinesiske censurmyndigheder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen