Berlingske Business

Koda kulegraver streamingtjenesten Tidal efter falske Beyoncé og Kanye afspilninger

Pelicans Warriors Basketball
Millioner af falske afspilninger af Beyoncés album »Lemonade« på streamingtjenesten Tidal, som hendes mand Jay-Z ejer, har angiveligt ført til, at Beynoncé har modtaget flere penge, end hun var berettiget til. Foto:

Millioner af falske afspilninger af Beyoncé og Kanye West på streamingtjenesten Tidal kan have kostet danske kunstnere penge. Koda går nu ind i sagen.

Falske afspilninger af Beyoncé- og Kanye West-numre på streamingtjenesten Tidal kan være gået ud over over danske kunstnere.

Det får nu Koda til at sætte en undersøgelse i gang af Tidals data, efter at den norske avis Dagens Næringsliv (DN) i sidste uge afslørede, at der er foretaget over 320 millioner falske afspilninger fra Beyoncé- og Kanye West-album på streamingtjenesten Tidal, som i Danmark udbydes af Telenor.

DN har modtaget en harddisk fra en anonym Tidal medarbejder, og indholdet beviser ifølge DN, at streamingtallene fra Beyoncés album »Lemonade« og Kanye Wests »The Life of Pablo« blev holdt kunstigt oppe af en robot, som angiveligt skulle have stået for ekstra afspilninger på en lang række ægte Tidal-brugeres konti.

14BUS326196896-183044-979.jpg

Det anslås at 1,7 millioner Tidal brugere er berørt.

Musikrettighedsorganisationen Tono i Norge har nu politianmeldt Tidal, og nu går danske Koda også ind i sagen.

Kodas undersøgelse skal sandsynligvis ske i samarbejde med en række andre forvaltningsselskaber, lyder det fra Kodas kommunikationschef, Eva Hein. Hun oplyser til Berlingske Business, at der i Kodas kontrakt med Tidal indgår en revisions klausul, som betyder, at Tidal skal stille dokumentation og data til rådighed for Koda, så Koda kan underøsge hvad Tidal har foretaget sig, og om det strider imod reglerne.

»Den klausul vil vi nu aktivere, så vi kan komme til bunds i sagen og finde ud af, om der er hold i de anklager, der er rejst mod Tidal.  Samtidig med vores egen undersøgelse, vil vi naturligvis følge den politiundersøgelse, der i dag er sat i gang i Norge,« lyder det fra Eva Hein i et skrifteligt svar til Berlingske Business.

Hvad der derefter skal ske vil Koda tage stilling til, når undersøgelsen er gennemført.

Tidal benægter at stå bag

Jay-Z, som er gift med Beyoncé, købte streamingtjenesten Tidal for 56 millioner dollar tilbage i 2015. Kanye West er medejer.

Ifølge DN skulle Tidal angiveligt have betalt Sony Music 2,5 millioner dollar i april og maj 2016 for brugernes afspilninger af sange fra albummet »Lemonade«. Desuden skulle den svenske del af Tidal have betalt 3 millioner dollar til Universal Music i februar og marts samme år for brugernes afspilninger fra Kanye West’s album »The Life of Pablo«.

14BUSBMR-131617-195.jpg

De falske afspilninger har holdt de to kunstneres album kunstigt oppe på hitlisterne og har angiveligt ført til en mindre økonomisk gevinst hos Beyoncé og Kenye West udover, hvad de var berettiget til. Udbetalingerne er dog ikke af stor betydning i betragtning af de to kunstneres formuer, lyder det fra musiker og producer Halfdan E. Nielsen til DR, som vurderer, at den ekstra udbetaling til kunstnerne har været i omegnen af en halv million danske kroner.

DN har forsøgt at få kommentarer fra Jay-Z, Beyoncé og Kanye West, men uden held. Det samme gælder for Tidals daglige topleder Richard Sanders og driftchef Lior Tibon.

Tidal har dog truet med at sagsøge DN og alle, der har bidraget til artiklen. Streamingtjenesten benægter udtrykkeligt at have manipuleret med streamingtallene og beskylder DN for at have ændret på dataen og løjet om tallenes oprindelse.

US-AVIATION-SCIENCE-TRANSPORTATION

DN har sat en gruppe forskere fra Center for Cyber and Information Security fra Norges tekniske og naturvidenskabelige universitet til at gennemse tallene. I en rapport konkluderes det, at »der har været tale om manipulationen af dataene adskillige gange«. Rapporten afviser ikke, at manipulationen af dataen kan skyldes et angreb udefra, men konkluderer at det er »meget usandsynligt«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen