Berlingske Business

Kinesiske rederiaktier sendt til bunds af konsolideringplan

HONG KONG-IRAN-US-SHIPPING-COURT-POLITICS-SANCTIONS
Fredag fik investorerne på børsen på det kinesiske fastland muligheden for at handle med aktierne i China Cosco Holdings, China Shipping Container Lines og China Shipping Development igen. Foto:

Der har været høj bølgegang blandt de kinesiske rederiaktier de seneste to handelsdage, efter at en flere måneder lang suspendering fra handel på børsen i Kina er blevet ophævet.

Fredag fik investorerne på børsen på det kinesiske fastland muligheden for at handle med aktierne i China Cosco Holdings, China Shipping Container Lines og China Shipping Development igen, efter at de kinesiske myndigheder 11. december præsenterede en plan for konsolidering og effektivisering af de tre samt Cosco Pacific, der kun er noteret i Hongkong. Aktierne havde ellers været suspenderet siden begyndelsen af august.

Planen fra myndighederne bygger på en sammenlægning af Cosco Group og China Shipping Group og skal effektivisere de fire selskaber under de to statsejede hovedselskaber.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

Konsolideringen betyder, at China Cosco Holdings overtager samtlige containeraktiviteter fra China Shipping Container Lines (CSCL) og dermed bliver det eneste børsnoterede containerrederi, mens CSCL fremadrettet vil fokusere sin forretning på finansielle services i shipping-sektoren.

Cosco Pacific skal fremover stå for den samlede globale terminalforretning, mens China Shipping Development bliver ansvarlig for al olie- og gastransport.

Og det er blevet modtaget med nedadvendte mundvige hos investorerne. China Shipping Development blev således sendt op med 6,2 pct. i fredagens handel, men aktien faldt med de maksimalt tilladte 10 pct. i mandagens handel.

GLOBAL-MARKETS

China Shipping Container Lines faldt fredag 4,2 pct., og mandag fortsatte aktien ned med de maksimalt tilladte 10 pct. China Cosco Holdings faldt 4,8 pct. fredag, og også den aktie faldt med de maksimalt tilladte 10 pct. mandag.

Cosco Pacific, der er noteret i Hongkong, men ikke på det kinesiske fastland, faldt med 17,3 pct., da handlen i Hongkong blev genoptaget den 14. december. Siden er aktien kommet lidt igen, men ligger fortsat godt 12 pct. lavere i forhold til niveauet inden suspenderingen.

Kinesisk flag

De tre øvrige aktier - hos China Shipping Development, China Shipping Container Lines og China Cosco Holdings - reagerede desuden nogenlunde tilsvarende billedet på fastlandet, da de blev genoptaget i handlen i Hongkong den 14. december.

China Shipping Development steg første handelsdag med 8,2 pct., men er siden faldet tilbage og ligger nu lavere end inden suspenderingen, mens China Shipping Container Lines dykkede 26,4 pct. på første handelsdag efter suspenderingen i Hongkong. Siden er aktien fortsat ned.

JAPAN ECONOMY GDP

Endelig faldt China Cosco Holdings med 27,9 pct. i Hongkong den 14. december, mens også den aktie er fortsat længere ned siden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen