Berlingske Business

Kinesiske aktier har tabt 4.200 mia. kr. på fire år

WC2002-CHINA-OMAN-FLAG
Foto:

De kinesiske aktier har været ude i en opsigtsvækkende nedtur siden rekordniveauerne i august 2009, der har udslettet markedsværdi for 748 mia. dollar.

Det skriver Bloomberg News.

Tiltroen til Kinas økonomi var ubestridelig i 2009. Landet havde lige overhalet Tyskland som verdens tredjestørste økonomi med en vækst på 6 pct. i første kvartal, huspriserne var sendt på himmelflugt af en eksplosion i bankernes udlån og regeringen brugte hundredvis af milliarder på investeringer i infrastruktur.

Fra hele verden var der ros til Kina. Templeton Emerging Markets' direktør, Mark Mobius, spåede, at Kinas aktiemarked kunne overhale det amerikanske på tre år, og rigmanden George Soros og Nobelpristageren i økonomi Joseph Stiglitz roste den kinesiske regerings økonomiske politik.

Nu, fire år senere, er Shanghai Composite-indekset faldet 43 pct. og har udvisket 748 mia. dollar i markedsværdi. I samme periode er kun det græske ASE-indeks faldet mere - med et fald på 64 pct. - mens det amerikanske S&P 500-indeks har slettet tilbagegangen fra krisen og er steget 68 pct., siden de kinesiske aktier toppede.

»Investorerne var meget begejstrede og forventede, at de høje vækstrater ville fortsætte ret langt ud i fremtiden. Det viste sig ikke at være tilfældet,« siger Gigi Chan fra Threadneedle Asset Management i Singapore ifølge Bloomberg News.

De kinesiske aktiers nedtur kan dog ikke helt måle sig med den nedtur, som det amerikanske Dow Jones Industrial Average tog fra 1929 til 1932, hvor 89 pct. af markedsværdien forsvandt, eller det japanske Nikkei 225-indeks' rutsjetur på 63 pct. mellem 2000 og 2003.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen