Berlingske Business

Kinesisk vækst øget i fjerde kvartal for første gang i to år

CHINA-LUNAR-NEW-YEAR
Foto:

Den kinesiske økonomi voksede hurtigere end ventet i fjerde kvartal. Det fremgår af nye data fra det kinesiske National Bureau of Statistics i Beijing, som blev offentliggjort fredag morgen.

Den kinesiske BNP-vækst landede på 6,8 pct. i fjerde kvartal i forhold til samme periode året før. I forhold til kvartalet før var væksten på 1,7 pct. i sæsonkorrigerede tal.

Analytikere havde ifølge Bloomberg News netop ventet en vækst på 6,7 pct. på årsbasis og på 1,7 pct. i forhold til tredje kvartal.

Det er første gang i to år, at den kinesiske økonomi vokser i et kvartal, og vendingen cementerer den økonomiske stabilisering, der skal give de kinesiske ledere en buffer i overgangen til en neutral politik, mens de samtidig forbereder sig på potentielle handelsspændinger med USA's Donald Trump.

Billede

- I takt med at Kinas traditionelle vækstmotorer - investeringer og eksport - er svækket, er det kinesiske privatforbrug blevet nøglen til den fortsatte økonomiske vækst. Den udvikling forventes at fortsætte på mellemlangt sigt, siger cheføkonom Rajiv Biswas fra IHS Global Insight i Singapore ifølge Bloomberg News.

Forbruget bidrog med næsten 65 pct. til væksten i 2016, og det er servicesektoren, der med 51,6 pct. sidste år, trækker godt op i statistikken.

WORLD ECONOMIC FORUM 2017

Servicesektoren udgjorde over halvdelen af væksten for første gang i 2015.

Med kontrol over deflationen kan centralbanken, People's Bank of China, vende sig mod problemerne, der er opstået under den to år lange lempelsesperiode med gældbyrde og oppustede aktivbobler.

Tirsdag - Lego

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen