Berlingske Business
14:19Hvem af giganterne bruger flest penge på forskning?

Kinesisk Uber-rival investerer i Europa

UBER-COMPETITION/TAXIFY
Foto:

Den kinesiske bildelingstjeneste Didi Chuxing investerer i estlandske Taxify for at hjælpe selskabet med at tage markedsandel fra Uber overalt i Europa.

Didi vil investere i og samarbejde med Taxify om selskabets ambition om at vokse i Europa, skriver de to selskaber i en fælles meddelelse.

Omfanget af Didis investering bliver ikke angivet.

UBER-CEO/versin

»Det bliver vanskeligt for Uber at være markedsførende overalt. Vi ser hellere, at hver region domineres af hver sin lokale aktør. Vores mål er at føre an i Europa og Afrika,« siger grundlæggeren af Taxify, Markus Villig, til Bloomberg.

Taxify har angiveligt 2,5 millioner aktive brugere i europæiske byer og tager markedsandele fra Uber på flere markeder - særligt i Østeuropa.

18BUSPix1-Per-Jakobsen-1117.jpg

Siden Taxify blev grundlagt for lidt mere end tre år siden er selskabet vokset på grundlag af egne midler. De har »kun« modtaget 2 millioner euro fra investorer, fortalte administrerende direktør Markus Villig for nylig til Reuters.

Passiv investor

Partnerskabet, som er Didis første indtog i Europa, kommer efter flere lokale bildelingsselskaber, det kinesiske selskab har sat penge i.

»Didi har ikke haft en partner i Europa, og det er her vi kommer ind,« siger Villig og tilføjer, at Didi bliver en passiv investor, som ikke vil påføre ændringer eller spille en rolle i den daglige drift af selskabet i den nærmeste fremtid.

SAN FRANCISCO-RIDESERVICES/

Didi Chuxing har flere milliarder dollars i banken og kan desuden bidrage med teknologisk ekspertise, skriver det amerikanske nyhedsbureau.

Taxify siger, de vil kapre kunder i byer fra Tallinn til Johannesburg ved at fokusere på oplæring og god betaling af chaufførerne.

Selskabet siger, at Europa er et stadig mere attraktivt marked, da en mulig opblødning af reglerne i Tyskland og flere af de nordiske lande vil åbne for solid vækst.

11BUSKrigsveteraner-kede-af.jpg

Stadig hårdere konkurrence

Uber, der opererer i næsten 600 byer i flere end 70 lande, kunne melde om en omsætning på 20 milliarder dollars sidste år. Selskabet blev Silicon Valleys mest værdifulde Startup, da det blev værdifastsat til hele 68 milliarder dollars (426 mia. kroner, red.)

Det seneste år har selskabet imidlertid mødt nye reguleringer, protester fra såvel ansatte som chauffører og et mandefald på centrale poster i ledelsen, herunder grundlæggeren Travis Kalanick.

Dertil kommer, at markedet for bildeling er stadig mere presset.

Didi Chuxing har ifølge BBC dannet et netværk sammen med amerikanske Lyft, sydøstasiatiske Grab og indiske Ola.

FILES-HONG KONG-UBER-TRANSPORT

Didi har også netgiganterne Tencent og Alibaba i ryggen, og selskabet overtog desuden for nylig Ubers tabsgivende aktivitet i Kina.

Uber på vej tilbage til Danmark: Hotellerne hilser velkommen

I sommer har Uber også trukket sig fra et andet stort marked, nemlig Rusland. Selskabet indgik et partnerskab med russiske Yandex i stedet for at satse videre på egne hjul.

Ubers kinesiske satsning var støttet af søgegiganten Baidu, men selskabet var villig til at sælge til gengæld for en andel i Didi Chuxing. Didi overtog samtidig en andel af Uber.

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen