Berlingske Business

Kinesisk smuglersyndikat snuppet i ulovlig import af norsk laks

bm1
Laks, Oppdrettslaks 1997. Foto:

Kinesiske toldmyndigheder slog for nylig til i fem kinesiske byer og tilbageholdt 17 personer mistænkt for organiseret og ulovlig indsmugling af norsk laks via Vietnam.

Norsk laks er blevet genstand for smugleraktivitet på den anden side af jorden. Laks fra Norge er i Kina pålagt en kombineret importafgift og moms på i alt 22 procent, og det er ifølge Financial Times formentlig årsagen til, at en kinesisk smuglerring har kastet sig over den lyserøde fisk.

Den norske fisk er ifølge den britiske finansavis smuglet ind i Kina via Vietnam, som er en velkendt transitvej for udenlandske fisk på vej til Kina. Den vietnamesiske import af udenlandske fisk og skaldyr er mangedoblet de seneste 15 år, så landet nu er verdens femte største importør af fisk og skaldyr.

En af de personer, som blev tilbageholdt i forbindelse med de kinesiske toldmyndigheders razzia, var den norske statsborger Dong Yimin, som i mange år har været spydspids i den norske lakseeksport til både Kina og det øvrige Asien.

21BUSGustav-Magnar-Witzoee-.jpg

Hun arbejder blandt andet tæt sammen med den norske lakseproducent SalMar, som nægter at tro, at hun skulle stå bag ulovlig lakseimport til Kina via Vietnam.

»Vi tror på hendes uskyld, indtil andet er bevist,« siger bestyrelsesformand i SalMar, Atle Eide, til Financial Times.

Topchefen for SalMar, Trond Williksen, trådte tilbage i denne uge, men ifølge Atle Eide har det ikke noget at gøre med de kinesiske myndigheders tilbageholdelse af Dong Yimin.

laks

Dong Yimin har ifølge kinesiske myndigheder indsmuglet norsk laks via Vietnam til en værdi af næsten 100 millioner dollars.

Ud over importtolden bliver norsk laks også underkastet strenge told- og sundhedstjek, før den kan indføres i landet. De kinesiske toldmyndigheder har strammet op på procedurerne efter, at den kinesiske systemkritiker, Liu Xiaobo, modtog Nobels fredspris i Oslo i 2010.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen