Berlingske Business

Kinesisk opbremsning rammer danske virksomheder

CHINA-ECONOMY/PROFITS
Overskrift
Foto:
HumphreyLau
Overskrift
Grundfos-direktør i Kina, Humphrey Lau (billedet), mærker at væksten i Kina svækkes, selvom det fra officiel side lyder, at væksten stadig er 7 pct. Foto: Nikolai Linares. Foto:

Væksten i Kina er usikker og det kan mærkes af en række danske virksomheder i landet. Men nye muligheder opstår også i Kina, lyder det fra danske forretningsfolk.

Den økonomiske opbremsning i Kina begynder at kunne mærkes af en række af de danske virksomheder, der tjener penge i landet.

Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

Mens Kina fastholder tallet 7 pct. - det tal for væksten som præsident Xi Jinping har sat som mål - er det formentlig langt lavere i virkeligheden. Det er blandt andet virksomheder som Grundfos, der oplever, at det pæne officielle væksttal på 7 pct. formentlig er oppustet.

»Væksten i vores virksomhed er næsten proportional med udviklingen i Kinas BNP-vækst, den er den laveste i min tid,« siger Humphrey Lau, der er Grundfos' mangeårige direktør i Kina, til Børsen.

Danske virksomheder i Kina oplever også, at væksten og mulighederne flytter sig. Mens mange grundlagde deres kinesiske aktiviteter i det buldrende kinesiske øst, begynder mulighederne i stigende grad at flytte fra storbyer langs kysten og ind i landet, hvor millioner af fattige stadig er i gang til at rykke et skridt op økonomisk.

Grundfos rykker da også ind i landet. I næste uge vil hele Grundfos direktion være til stede, når pumpekoncernen indvier en ny forretningsenhed i byprovinsen Chongqing, der trods sine 17 millioner indbyggere nok er mest kendt for sin tidligere politiske leder, Bo Xilai, der under stor offentlig dramatik faldt fra magten i 2012.

Mens den aftagende vækst kombineret med præsident Xi Jinpings omfattende kamp mod korrupte embedsmænd er gået ud over de kinesiske luksusvarer, så kan mange stadig flytte deres liv fra dyb fattigdom og sætte sig til rette i middelklasselivet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen