Berlingske Business

Kinesisk nytår satte fut i luftfragten

USA CHINESE NEW YEAR PARADE
Foto:

Der var markant vækst i den globale luftfragt i februar, som vækstmæssigt blev den bedste måned i lang tid.

Meget af fremgangen kan dog forklares med, at det kinesiske nytår i år faldt i februar.

Der var således en vækst på 11,7 pct. i den globale luftfragt i februar sammenlignet med februar året før, viser statistik fra The International Air Transport Association, IATA.


Meget af fremgangen forklares af IATA med, at fragtmængderne normalt stiger markant i ugerne op til det kinesiske nytår, som sidste år faldt i januar, men altså i år faldt i februar. Derudover steg fragtmængderne også som følge af overophobninger i havnene på den amerikanske vestkyst.


- En kombination af faktorer gjorde februar til den stærkeste måned i meget lang tid for luftfragt. Ingen forventer, at det vil fortsætte i det tempo. Men hvis vi kigger frem, er der plads til optimisme. Erhvervstilliden er forbedret en anelse, og handlen fortsætter med at stige. Året er begyndt at forme sig på linje med vores forventninger om en vækst på 4-5 pct., siger Tony Tyler, der er administrerende direktør i IATA, i en pressemeddelelse.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen