Berlingske Business

Kinesisk nøgletal skuffer igen kraftigt

Frygten for en accelererende nedtur i den kinesiske økonomi får ny næring onsdag, hvor endnu et sæt nye skuffende data fra fremstillingssektoren er offentliggjort.

 

Det er den foreløbige aflæsning af indkøbschefernes aktivitetsindeks, PMI-indekset, fra Caixin Media og Markit Economics, som falder til 47,0 i september fra 47,3 i august.

Analytikerne havde ifølge et estimat udarbejdet af Bloomberg skønnet en aflæsning på 47,5.

Såvel produktion som nye ordrer og beskæftigelse faldt i accelererende takt ifølge undersøgelsen.

PMI-tallene er den første større indikator for september, og den følger op på svagere end ventede data for investeringer og industriproduktion og eksport i august, hvor eneste positive faktor var et højere end ventet detailsalg samt det fortsat langsomt forbedrede boligmarkedet.

Fra politisk hold er bestræbelserne på at understøtte væksten optrappet gennem kanalisering af midler til bankerne i et forsøg på at holde premierminister Li Keqiangs ekspansionsmål på omkring 7 pct. i år inden for rækkevidde.

- De bløde PMI-data afspejler hovedsageligt en svag udenlandsk efterspørgsel. I takt med at Kina har udrullet en stor mængde vækstfremmende foranstaltninger i de seneste måneder, har Kinas indenlandske efterspørgsel sandsynligvis stabiliseret sig, lyder det fra økonom Julia Wang fra HSBC Holdings i Hongkong over for Bloomberg News.

Økonomen venter yderligere støtte og estimerer endnu en reduktion i bankernes reservekrav på 150 basispoint.

Den kinesiske økonomi kæmper med industriel overkapacitet, vigende udenlandsk efterspørgsel og et stærkt volatilt aktiemarked. Deflationen i producentpriserne fortsatte på 42. måned i august.

/ritzau/FINANS

 

Flemming Kruhøffer +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen