Berlingske Business

Kinesisk inflationsscenarie lidt bedre end ventet

CHINA-ECONOMY/INFLATION
A sales assistant arrange products at a supermarket in Zouping, Shandong province, March 10, 2015. China's annual consumer inflation recovered in February, exceeding expectations, but producer prices continued to slide. REUTERS/China Daily (CHINA - Tags: BUSINESS POLITICS SOCIETY) CHINA OUT.NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA Foto:

De kinesiske forbrugerpriser steg hurtigere, end økonomer havde forudset i marts, efter at de seneste lempelser fra centralbanken har fået effekt.

Producentpriserne fortsætter samtidig med at falde i et hastigt, men dog aftagende, tempo.

Forbrugerprisindekset steg 1,4 pct. i marts i forhold til et år tidligere, hvor analytikerne havde ventet en stigning på 1,3 pct.

Kinas regering har et forbrugerpris-inflationsmål på 3 pct. i år.

En vedvarende stigning i forbrugerinflationen vil indikere, at virksomhederne er ved at genvinde lidt af den tabte pricing power i takt med centralbanken Peoples Bank of Chinas gentagne reduktioner i renten, og dermed låneomkostningerne, mens bankernes reservekrav samtidig er blevet reduceret.

Der er dog langt igen, og så sent som i sidste uge pointerede centralbankchef Zhou Xiaochuan, at alle advarselslamper er tændt. Zhou oplyste, at administrationen er sat i alarmberedskab over for konsekvenserne af den globale stagnation og de faldende råvarepriser.

Råvarepriserne blev igen afspejlet i producentpriserne, der fortsatte faldene i marts. Priserne lå 4,6 pct. laver i forhold til marts 2014, og det er 37. måned i træk, at priserne viger. Analytikerne havde ventet et fald på 4,8 pct.

- Vi forventer flere lempelser, der rulles ud via en kombination af administrative og markedsbaserede redskaber, indtil der er klare tegn på en stabilisering og et opsving i den økonomiske vækst, lyder vurderingen fra økonom Maggie Wei fra Goldman Sachs Group ifølge Bloomberg News.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen