Berlingske Business

Kinesisk droneproducent ser værdisætning på 10 mia. dollar

Den kinesiske producent af fjernstyrede mini-droner DJI har ført an i boomet af almindelige forbrugeres brug af droner og øjner nu en kapitalrejsning, der vil værdisætte selskabet til 10 mia. dollar.

Det skriver Financial Times.

Det er især DJI's Phantom-linje af kamera-bærende droner, der er blevet brugt i utallige videoer på Youtube og andre sociale medier, som har gjort DJI til markedsleder indenfor kommercielle droner. Selskabet trak også overskrifter verden rundt, da en fjernstyret Phantom-drone i januar styrtede ned på græsplænen foran det hvide hus i Washington.

DJI's forhandlinger med adskillige venture capital-selskaber i Silicon Valley om en kapitalrejsning, gør selskabet til det seneste i rækken af unge kinesiske tech-startups med en potentiel milliardværdi. Senest blev smartphone-producenten Xiaomi i december værdisat til 45 mia. dollar. Valueringerne bliver holdt oppe af optimisme omkring potentialet i det store kinesiske marked, der med den laveste grad af internetudbredelse i verden har plads til masser af vækst.

DJI's kapitalrejsning kommer samtidig med, at flere luftfartsmyndigheder rundt om i verden overvejer hvordan risici og muligheder ved kommerciel brug af fjernstyrede droner skal reguleres. Dronerne har en lang række anvendelsesmuligheder, fra film og fotografering til brug indenfor sektorer som landbrug og transport.

DJI blev grundlagt i 2006 af Frank Wang og har i dag hovedsæde i Shenzhen i Kina, en stab på 1500 ansatte på globalt plan og havde en omsætning på 130 mio. dollar i 2013.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen