Berlingske Business

Kinesisk bilfabrikant sætter slutdato for benzinkøretøjer

1
Fra 2020 vil en Kinas store bilfabrikker stoppe salg af benzinbiler i Beijing. Fremtidig fokus er på elbiler. Foto:

Fra 2020 vil en Kinas store bilfabrikker stoppe salg af benzinbiler i Beijing. Fremtidig fokus er på elbiler.

En af Kinas største bilfabrikker vil inden for få år ophøre med at fremstille benzin- og dieselbiler. Fremover skal fokus være på miljøvenlige køretøjer.

Det oplyser bestyrelsesformanden for Beijing Automative Group Co. (Baic), der ud over sine egne modeller også har joint ventures med udenlandske fabrikanter som Hyundai fra Sydkorea og Mercedes-ejeren Daimler AG.

»Vores mål er at indstille salg af vores egne konventionelle brændstofbiler i Beijing i 2020 og ophøre med produktion og salg over hele landet inden 2025,« siger bestyrelsesformand Xu Heyi ifølge det kinesiske nyhedsbureau Xinhua.

INFINEON TECHNOL-RESULTS/

Baic rangerer blandt Kinas fem største producenter af biler og andre køretøjer.

Xu fremsatte målsætningen i weekenden ved åbningen af et teknologicenter for udvikling af nye energiformer for biler.

Kina er verdens største marked for det, den kinesiske regering kalder nyenergibiler (NEV). Begrebet omfatter el- og hybridkøretøjer.

Tesla Roadster 2017

I de 11 første måneder af i år er der solgt 609.000 af den slags biler. En stigning på over 50 procent i forhold til året før.

Baics datterselskab for NEV-biler solgte i november over 21.500 styk. Det var næsten dobbelt så mange som i oktober.

Selskabet vil de kommende år investere ti milliarder yuan (9,5 milliarder kroner) i forskning og udvikling, oplyste en af dets topchefer ved en bilmesse i november.

RB PLUS Danmark kan nå fremtidens klimamål billigt RB PLUS Pri

For at løse problemet med langsom opladning har selskabet tidligere i år meddelt, at det vil investere andre ti milliarder yuan i at opføre 3000 ladestationer med soldrevne batterier.

Et landsdækkende forbud mod benzinbiler bliver ifølge nyhedsbureauet AFP drøftet af regeringen i Beijing.

Indtil videre er der indført en række gulerod-og-stok-regler, som skal anspore fabrikanter til at fremstille mere miljøvenlige biler.

28BUSBMW-i3-181924.jpg

Fra 2019 træder et kvotesystem i kraft, som pålægger fabrikanterne at producere et bestemt antal elbiler.

Amerikanske Ford meddelte i sidste uge, at det sammen med selskabets partner i Kina vil investere 756 millioner dollar i produktion af elbiler. Volvo forventer at lancere selskabets første 100 procents elbil i Kina i 2019.

Uniti One

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen