Berlingske Business

Kinesere vil købe sig ind i engelsk storklub

SOC/
Liverpool FC-træneren Jurgen Klopp, bestyrelsesformanden Tom Werner (i midten) og chief executive Ian Ayre (til højre) på Anfield. Foto:

Et statsejet kinesisk firma, kan være på vej ind i fodboldklubben Liverpool FC. Bestyrelsesformanden afviser et salg, men er åben for et samarbejde.

Selvom fodboldklubben Liverpool FC ikke har kunne fejre et engelsk mesterskab siden 1990, er den britiske traditionsklub stadig i høj kurs blandt investorer.

Financial Times fortæller, at et statsejet kinesisk selskab, Everbright, agter at købe en andel af storklubben.

I øjeblikket ejes Liverpool FC af amerikanske Fenway Sports Group, der i 2010 købte fodboldklubben for 300 mio. pund. Financial Times skriver, at Everbright værdisætter klubben til mere end det dobbelte – astronomiske 700 mio. pund. Men ifølge Tom Werner, der er bestyrelsesformand i klubben og én af stifterne af Fenway Sports Group, er aktiemajoriteten alligevel ikke til salg:

FBL-ESP-LIGA-BARCELONA-REAL MADRID

»Hvis nogen skriver et brev til os, hvor de siger, at de vil købe klubben, så ryger det i skraldespanden,« siger Werner til Liverpool Echo. Omvendt har bestyrelsesformanden dog åbnet op for, at de rette mennesker og til den rette pris, kan købe en andel af aktierne i klubben fra Fenway Sports Group.

brøndby-ob

For to uger siden sikrede Development & Investment Corp, der lige så er et statsstøttet selskab fra Kina, sig ejerretten over italienske AC Milan. Henover sensommeren er også franske Auxerre og West Bromwich kommet på kinesiske hænder. Vi har tidligere skrevet om tendensen:

De har lige købt Milano. Er kineserne ved at købe hele fodboldsporten?

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen